NegativOmtale.no - merkelig forretningsidè?

pleb

Medlem
Leser i denne artikkelen: Hun pynter på virkeligheten i Google

At bedriften kalt "NegativOmtale.no" tar på seg ansvar for kunder som har havnet i SERPs på søkeord de kanskje ikke skulle ønske at de ble koblet med. Anders Behring Breivik og Lacoste blir gitt som eksempel, men vi kan vel alle tenke oss bedrifter som vil komme opp i liknende situasjoner med misfornøyde kunder o.l. .

Det skrives også at de utfører lovnader om å fjerne "firmanavnet + dårlig erfaring" fra de øverste plasseringene i Google, og at NegativOmtale.no kan klare å holde ordet sitt i 95 % av tilfellene.

Gir du dog "Negativomtale.no" et søk i Google, så kommer FreakForums tråd om spam-bedriften relativt høyt i søkeresultatene. Kanskje på tide å begynne med seg selv? Eller hva med GoodLeadz - de har vel et problem på det området om dagen? ;)

Hva synes dere om en slik tjeneste?

kongen

kongemedlem
Slike tjenester har vært på markedset i lang lang tid i utlandet. Men de tar vanligvis mye høyere enn 25.000. Og de selger inn tjenestene FØR den negative omtalen kommer, slik at de bare "starter opp" å spamme søkemotorene med en gang en negativ presseomtale kommer i media, og dermed vil presseomtalen forsvinne i dypet av Google og i realiteten aldri bli synlig på førstesiden i Google.

Og så tar man hevn, for som regel er det en konkurrent som er bakmennene for den negative presseomtalen.

Tonny Kluften

Administrator
Man kan synes hva man vil om hva negativomtale.no driver med, men det er slik det fungerer, ikke noe hokus pokus. Det er jo bare omvendt SEO for å si det slik. SEO består jo i å få konkurrentene nedover i søkeresultatene og seg selv opp. Det er det samme de gjør, og som alle som kan SEO kan gjøre.

Jeg har vært i tenkeboksen i et par år om å lage en lignende tjeneste, men jeg vet at jeg vil ikke like mange av de som vil leie meg inn og det er ikke noe morsomt å jobbe for noen man ikke liker og siden jeg nå liker det jeg jobber med så har jeg egentlig droppet tanken. Vet at det er flere på forumet her som har tenkt det samme, dette er ikke noen ny ide for å si det slik.

Wishb0ne

Medlem
Det har jo ingenting og si om de vet metodene og at freak har kundelisten. Så sant ingen tar på seg jobben med å SEO dritten de har gjort før oppover. Om ingen gjør noe så vil jo fortsatt den negative omtalen av disse personene ikke være på første siden når de blir googla og da er de fornøyde..

Sannsynligvis har det bare ført til at negativ har fått mange innlenker og dermed kan gjøre det enda bedre for kundene. Samt de også har fått mye gratis pr og kanskje flere kunder

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Helt ok tjeneste, synes jeg. Orwell tok feil, Huxley hadde rett: det ble ingen 1984 men en Brave New World. Det som jeg synes er bra med tjenesten (og artikkelen) er at det setter ting litt i perspektiv.
Vi (eller ihvertfall journalisten) bruker visstnok Google for å lokalisere informasjon, og kun førsteside. Det som måtte finnes på side 2 er urelevant. Det som måtte være sannheten er urelevant.
Jeg har hørt for mange ganger at en sak blir ugjenkjennelig for folk som har kjennskap til den, såfort den havner i avisen. Virker litt for mye at journalisten har klart å presse realiteten i hans oppfatning.

Liker ikke helt 'koret' på freak samt folk som f.eks. Per Edgar Kokkvold eller Marius Jørgenrud som kanskje sliter med sannhetsforståelsen sin (?). De ville muligens vært litt mer balansert hvis noen hadde svertet de. Nå virker de litt for selvgod.

tja, forretingsideen er ikke merkelig. men personlig synes jeg at om et selskap eller en person har gjort noe de ikke skulle, og får negativ omtale kan de ofte fortjene det. problemet er bare om omtalen ikke er fortjent da blir saken litt værre.

en ting som er helt klart er at de kommer til å få problemer med å fjerne denne posten og posten på freak forum fra søkeresultatene sine :)

må legge til at jeg er overrasket over hvor dårlig nettsider de har. webdesigner er i det minste noe de ikke kan.

Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
For det første synes jeg, fra et kommunikasjonsfaglig utgangspunkt, at forretningsideen er horribel. Negativt omdømme snur man ved å jobbe systematisk for å skape et bedre omdømme, ikke ved å manipulere søkemotorer. Det er på alle måter en helt håpløs idé.

Negativt omdømme fungerer ikke som de sier at det gjør. Negative bemerkninger om enkeltpersoner eller selskaper fester seg bare i de tilfellene der leseren allerede HAR et negativt bilde av de omtalte. Dersom vi f.eks fant et blogginnlegg om at Ole Gunnar Solskjær hadde sparket til katter ville vi ikke trodd på det fordi vi ikke har grunn til å tro at det stemmer med base i våre tidligere erfaringer med Solskjær. Hadde vi derimot sett samme blogginnlegg om f.eks Christiano Ronaldo kunne vi raskt trodd på det fordi det i større grad ville passet med de tankene vi allerede har om Ronaldo.

Fra et prinsipielt standpunkt er jeg imot at alt som ikke er rosenrødt skal gjemmes fra offentligheten. Da jeg f.eks skrev om tragedien i Oslo 22. juli brukte jeg timesvis på å lete etter negative avisinnlegg fra - skal vi si - den mørkeblå delen av norsk politikk. Selvfølgelig skjønner jeg at f.eks Christian Tybring-Gjedde i dag helst ville ha fått fjernet sin famøse kronikk publisert i Aftenposten, men offentlighetens behov for informasjon må faktisk gå foran i slike saker.

picxx

WF 09
Det er jo et utrolig bra forretningskonsept :D
Man "svindler" svindlere for å skrive noen blogginnlegg.

Lurer på om man kan lage en side hvor man samler "norges svindlere" for deretter kontakte dem i tur og orden og tilbyr å fjerne innlegget mot en "gave" på XXX kroner? Eller vil det bli sett på som utpressing?

kongen

kongemedlem
Litt spesielt at Helse Nord sto på kundelisten, kan dette stemme?

Google mener iallefall at metoden som brukes er grei nok:

Counteract negative information with useful, positive information

If you can't get the content removed from the original site, you probably won't be able to completely remove it from Google's search results, either. Instead, you can try to reduce its visibility in the search results by proactively publishing useful, positive information about yourself or your business. If you can get stuff that you want people to see to outperform the stuff you don't want them to see, you'll be able to reduce the amount of harm that that negative or embarrassing content can do to your reputation.

Keeping personal information out of Google - Webmaster Tools Help

peterandrej

pensjonert moderator
If you can't get the content removed from the original site, you probably won't be able to completely remove it from Google's search results, either. Instead, you can try to reduce its visibility in the search results by proactively publishing useful, positive information about yourself or your business.

Haha. Mener du at de poster nyttig info??

Topp