NB! Domeneshop-svindel

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Alle er vi vel vante med å motta e-postsvindel som forsøker å se ut som viktige meldinger fra bank, forsikring, Statens Vegvesen, Skattedirektoratet. Men jeg må innrømme at jeg ble imponert av denne som jeg fikk tilsendt i dag - tilsynelatende fra Domeneshop.

domeneshop_svindel.jpg

holte

Medlem
Jeg har ikke fått den, men det var et utrolig dårlig forsøk. Skrivefeil, Euro, epostadressen, mm. Tviler på at det er noen som går på den.

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Jeg har ikke fått den, men det var et utrolig dårlig forsøk. Skrivefeil, Euro, epostadressen, mm. Tviler på at det er noen som går på den.
Alltid interessant å høre folk påstå at slik svindel inneholder så mange feil at "ingen" går på limpinnen. Der tror jeg du tar grundig feil.

Bjørnar

Gründer
Alltid interessant å høre folk påstå at slik svindel inneholder så mange feil at "ingen" går på limpinnen. Der tror jeg du tar grundig feil.
jeg tenker nok at det er store forskjeller.

de mest skumle jeg har fått (eller vært vitne til), er de som har sendt mail utgitt seg for å være meg (navn, ikke epost), til en firmamail om å betale en viss regning eller lignende. slipper dem gjennom Outlook, for eksempel, så sjekker man sjeldent epost-adressen, kun navnet.

men det slippes gjennom for mye drit, filtrene vil aldri klare å henge godt nok med.

holte

Medlem
Vi snakker om domeneshop. Dette er ikke eposter som sendes rundt til hvermannsen, men hvor de aller fleste har peil på data.

xdex

Medlem
Vi snakker om domeneshop. Dette er ikke eposter som sendes rundt til hvermannsen, men hvor de aller fleste har peil på data.

Du er ganske naiv om du tror de fleste som eier domener har "peiling på data". Forskjellen er heller at de som har peiling eier 10+ domener, de som ikke vet bedre har 1 domene og sliter med alt som heter epost, dns, og vet knapt hva domene er for noe. De ringer sin "ekspert" hver gang de får epost fordi de trodde de allerede hadde betalt for nettsiden sin.

Med ChatGPT og andre modeller er skrivefeil nesten ikke synlig lengre. Man må se mer og mer på ordbruken og ordlyden. Det er ikke normalt å skrive "Håper denne meldingen finner deg vel" o.l. Flere "eksperter" har advart mot dette i lang tid. Dette er spesielt et større problem på SMS svindel.

nb: svarene er skrevet og gitt av chatgpt, bare for å illustrere.

holte

Medlem
Stemmer det, jeg får spørsmål fra kunder innimellom om hvorfor de får beskjed om å betale. De fleste mistenker svindel heldigvis.
Er det mange som går på svindelen da?

Når det gjelder domeneshopsvindelen var den lett gjennomskubar og siden det gjelder domeneshopkunder er det lite sammenlignbart med hvermannsen hvor det f.eks. bes om å betale porto for en pakke og lignende. Tviler sterkt på at mange domeneshopkunder går på svindelen som tilsynelatende flere her tror. Er du såpass oppegående at du er kunde der så er ikke dette folk som knapt forstår ny teknologi og ikke får med seg alle svindeladvarslene. Vi snakker altså ikke om Olga 86 år...

holte

Medlem
Du er ganske naiv om du tror de fleste som eier domener har "peiling på data". Forskjellen er heller at de som har peiling eier 10+ domener, de som ikke vet bedre har 1 domene og sliter med alt som heter epost, dns, og vet knapt hva domene er for noe. De ringer sin "ekspert" hver gang de får epost fordi de trodde de allerede hadde betalt for nettsiden sin.

Med ChatGPT og andre modeller er skrivefeil nesten ikke synlig lengre. Man må se mer og mer på ordbruken og ordlyden. Det er ikke normalt å skrive "Håper denne meldingen finner deg vel" o.l. Flere "eksperter" har advart mot dette i lang tid. Dette er spesielt et større problem på SMS svindel.

nb: svarene er skrevet og gitt av chatgpt, bare for å illustrere.

Er du oppegående nok elektronisk til å ha domene/nettside hos domeneshop så har du sannsynligvis fått med deg en og annen avisartikler om hvordan nettsvindler gjennomføres. For det andre er denne eposten lett gjennomskuelig på flere måter. Er det vanlig at et norsk selskap sender regninger i Euro? Betalingsfrist to dager?? Prisen på domenet er også feil.. Se epostadressen den er sendt fra "meridianemilano.com" ikke en gang forsøkt skjult.

Hva ChatGPT kan få til er revnende likegyldig for denne eposten som er skrevet på dårlig norsk og som allerede er sendt ut.

Tviler som sagt på at mange, om enn noen i det hele tatt, som går på denne.

Bjørnar

Gründer
Er du oppegående nok elektronisk til å ha domene/nettside hos domeneshop så har du sannsynligvis fått med deg en og annen avisartikler om hvordan nettsvindler gjennomføres. For det andre er denne eposten lett gjennomskuelig på flere måter. Er det vanlig at et norsk selskap sender regninger i Euro? Betalingsfrist to dager?? Prisen på domenet er også feil.. Se epostadressen den er sendt fra "meridianemilano.com" ikke en gang forsøkt skjult.
Nei - dette er jo feil premiss. Du vet ikke hvor mange krukkemakere og blikaptein-på-egen-skute-kunder det finnes der ute (satt på spissen og karikert), som har blitt bedt om å registrere domenet sitt hos Domeneshop, og deretter få noen andre til å sette opp en nettside. Eller regnskapsførere, for den del - som kun jobber i tall, og ikke er så gode på bokstaver. De finnes, og de er mange.

Sist redigert:

xdex

Medlem

Hva ChatGPT kan få til er revnende likegyldig for denne eposten som er skrevet på dårlig norsk og som allerede er sendt ut.

Tviler som sagt på at mange, om enn noen i det hele tatt, som går på denne.

Selv om jeg kjører bil, betyr det ikke at jeg kan bytte dekk, ei heller vindusvisker. Hver dag hører vi om feilfylling. Vi hører jo til og med folk tro at blinker-fluid skal byttes hver torsdag. Man trenger ikke å kunne noe som helst, for å eie et .no domene. Det kan være deg, naboen, shit- til og med svindlere som får deg til å registere .no domene på dems vegne. Dette har vi sett før, og vi kommer til og se mer av det.

Eller for å skrive det sånn at du forstår det bedre.... Svindlere bruker tid der det er penger å hente. De bruker ikke tid på det som ikke fungerer, eller det som ikke gir nok penger i kassen. Svindlere er kanskje kyniske, kriminelle m.m... men å tro at de er idioter og ikke kan business er korttenkt.

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Ut fra min erfaring finnes det svært mange med kundeforhold hos Domeneshop som ikke har snøring på "data".

holte

Medlem
Selv om jeg kjører bil, betyr det ikke at jeg kan bytte dekk, ei heller vindusvisker. Hver dag hører vi om feilfylling. Vi hører jo til og med folk tro at blinker-fluid skal byttes hver torsdag. Man trenger ikke å kunne noe som helst, for å eie et .no domene. Det kan være deg, naboen, shit- til og med svindlere som får deg til å registere .no domene på dems vegne. Dette har vi sett før, og vi kommer til og se mer av det.

Eller for å skrive det sånn at du forstår det bedre.... Svindlere bruker tid der det er penger å hente. De bruker ikke tid på det som ikke fungerer, eller det som ikke gir nok penger i kassen. Svindlere er kanskje kyniske, kriminelle m.m... men å tro at de er idioter og ikke kan business er korttenkt.
Eposten Rune viser til er så dårlig gjennomført at NEI, jeg tror ikke MANGE går på den. Selv ikke Telia som er svensk eller svenske nettbutikker sender regninger på Euro, og summen stemmer ikke engang med domeneprisen og de fleste som kan bruke internett, leser nyheter har fått med seg hvordan det trikses. selv radioprogrammer advarer. Så her tror jeg ikke vi har de skarpeste hodene innen svindel. Det er verre når du får telefon med politiets eller banken dins telefonnummer, eller mangelende porto på en pakke du faktisk venter. Det er litt mer utspekulerte og gjennomførbare svindler.

Så jeg mener Runes eksempel er så dårlig gjennomført og man har valgt feil gruppe å prøve seg på. Klart det finnes "idioter" som knapt forstår noen ting av internett, men må du ha hjelp til alt så ville de nok bedt om hjelp med denne fakturaen også. Skulle vært interessant å sjekke med domeneshop om et par uker. Jeg tviler sterkt på at dette var særlig vellykket.

Topp