NB! Domeneshop - mulig faktura for tjenesten EyeOn ID

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Er du kunde hos Domeneshop, bør du absolutt lese denne epistelen. Den nye eieren av Domeneshop, Miss Group, ser ut til å prøve å kapitalisere på oppkjøpet...

domeneshop_eyeonid.jpg

Tonny Kluften

Administrator
Morn igjen ja. Tydeligvis mange som får dette. Jeg fikk det nå. Ut av det blå fikk jeg en epost fra Domeneshop.
Og det er ikke engang noen som har ringt meg...
Jeg ringte Domeneshop og de sier at de kansellerer det.

Hei,

Vi har mottatt beskjed fra vår samarbeidspartner EyeonID om at du har bestilt ID-beskyttelse for følgende domene(r) hos Domeneshop:

Domenenavn: ****.**
Innehaver: ***** *******
Kontaktperson: *** ******

For å aktivere og ta i bruk tjenesten, benytt aktiveringslinken som du skal ha mottatt i en separat epost fra EyeonID.

Du kan også se og administrere tjenesten fra kontrollpanelet.

Du vil om kort tid motta en faktura fra Domeneshop for EyeonID-tjenesten. Dersom du finner ut at dette er noe som du ikke ønsker eller har behov for, kan du innen 14 dager klikke på fakturalinken og velge der at tjenesten skal sies opp.

For mer informasjon om hva som er inkludert i tjenesten og hvordan den fungerer, se produktbeskrivelsen på:

Med vennlig hilsen
Domeneshop

Tonny Kluften

Administrator
Jøss, ser ut til at kundene på domene.no, som også misshosting eier, har samme problemet: https://no.trustpilot.com/review/domene.no
Sprøtt at misshosting gjør slikt.

Tonny Kluften

Administrator
Det er ihvertfall et tilfelle jeg vet om hvor de har ringt en kontaktperson på et nettsted, og fortalt at EyeonID trengs for at ditt og datt skulle virke. Denne kontaktpersonen er en ukyndig person, ikke en som har med driften av nettsiden deres å gjøre. Han takket ja, men sier han ikke forsto hva han sa ja til. og dermed dukket det opp melding med faktura til den som er ansvarlig for nettstedet.

Tonny Kluften

Administrator
Hei. Domeneshop vil gjerne kommentere dette, men vil ikke ha konto her på Webforumet. Så her poster jeg kommentaren deres:
-------

Hei alle sammen.

Først og fremst; Det stemmer at det i en periode forrige uke (uke 45) var et samarbeid med et eksternt firma for salg av tjenesten "EyeonID", hvor de kunne si at de ringte "på vegne av Domeneshop".

Etter ganske kort tid ble vi oppmerksomme på at det ble benyttet noen uærlige og aggresive salgsmetoder som vi ikke ønsker å assosiere oss med. Det førte derfor til at dette samarbeidet ble avsluttet etter kun fire dager, og var altså avsluttet fra og med fredag 8. november 2024.

For de som har opplevd å bli kontaktet av disse selgerne og hatt en dårlig opplevelse, må vi bare beklage dette på det sterkeste.

Vi har alltid hatt en ærlig fremtoning hvor kundene selv kan fravelge tjenester de ikke ønsker. Dette betyr at om kunder mener de ikke har kjøpt denne tjenesten, så kan det fravelges i faktura eller ved kontakt med oss. Dette er en svært enkel prosess. Kunder skal selvfølgelig ikke betale for noe de ikke har bestilt hos oss.

I ettertid har vi sett at de samme selgerne fremdeles ringer, men da på vegne av en annen aktør. Dere kan lese litt om dette her:
https://domene.shop/status?id=995

Takk for tilbakemeldingene vi har fått rundt dette (også her inne på forumet), dette er en vond erfaring vi tar med oss videre for å forhindre at noe lignende skal skje igjen.

Mvh Asgeir og Daniel T. hos Domeneshop. Ring oss gjerne om du/dere lurer på noe.

Tonny Kluften

Administrator
Jeg stoler på Domeneshop når de sier at dette ikke vil skje igjen hos dem.

Men kunder på domene.no (også eid av MissHosting) har samme problemet. Senest i dag så jeg tilfeldigvis et tilfelle, og der var det ikke så lett å få sagt opp EyeonID.

En herlig smørje dette :D Kaneteg Group, som eier Miss Group, som eier Domeneshop , og domene.no, eier også 29.9% av EyeonID Group AB. https://kaneteg.com/our-companies/eyeonid Som igjen eier Protectia, som er de som ringer rundt.

Sist redigert:

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Webhuset har nå gått ut med en lignende advarsel som Domeneshop:

Hva handler denne eposten om:
  • Svindelforsøk fra selskapet Protectia
  • Påstår datainnbrudd på kundenes webside og har et påstått samarbeid med Webhuset
  • Tilbyr et sikkerhetsprodukt (som er verdiløst, se mer under)
Hvis det er noen som leser dette som sitter på dokumentasjon i form av et opptak av samtalen med Protectia eller har en epost eller annet hvor Webhuset blir nevnt så vil vi gjerne komme i kontakt med deg. Send en e-post til svindelrapportering@webhuset.no.

Vi har fått flere henvendelser fra kunder i dag som har blitt kontaktet av selskapet Protectia som eies av EyeonGroup. Personene som ringer er stort sett svensktalende og sier de ringer i samarbeid med Webhuset vedrørende en datalekkasje fra deres website.

Webhuset har ingen samarbeid med Protectia eller tilsvarende “sikkerhetsselskaper”. Vi er av den oppfatning at produktet som selges er relativt verdiløst (du kan lese mer om dette nederst i denne mailen). Vi råder alle til å avstå fra tilbudet fra Protectia og avslutte samtalen direkte.

Du kan lese mer om selskapets tvilsomme salgstaktikk her:
https://www.kode24.no/artikkel/domeneshop-kunder-takka-nei-men-fikk-regning-pa-5000-kroner/82208098

Hvordan har Protectia funnet min kontaktinformasjon?
Den tekniske forklaringen er at selskapet har lastet ned sonefilen for .NO fra Norid og så deretter startet en scan av alle .NO domener for telefonnummer og kontaktinformasjon. Denne informasjonen er så vasket mot offentlige register og så har de et stort team som sitter å ringer alle .NO domeneinnehavere i Norge.

Er produktet svindel?
Det finnes en rekke lignende produkter på markedet og Webhuset har blitt kontaktet av flere av disse selskapene om et mulig samarbeid. Vi har i den forbindelse analysert produktene som finnes på markedet godt og kommet til konklusjonen at dette er produkter som selges basert på frykt og tilfører svært lite verdi til kundene. Alle som har hatt en tilstedeværelse på nett i noen år vil ha en del av sin personlige informasjon på det som ofte refereres til som “den mørke webben” uten at det er noe farlig med dette. Ofte kan det heller aldri gjøres noe med fordi informasjonen allerede er spredt mange ganger. Den eneste og beste måten å sikre seg på 100% er å sørge for å aldri bruke det samme passordet flere steder. Dette gjør man enklest ved å bruke en passord-løsning som 1Password. Gjør man dette og i tillegg sørger for å endre passord på tjenester man får varsel fra om at kan være kompromittert, så vil ikke slike tjenester tilføre noen verdi. Spesielt ikke til den prisen tjenesten tilbys til. Husk at mange også allerede har slike tjenester inkludert i prisen fra forsikringsselskaper, teleselskaper og alarmselskaper så det er ingen grunn til å betale ekstra for den til selskaper som Protectia.

Vår klare anbefaling er å holde seg unna. Spesielt selskaper som bruker tvilsomme og aggressive salgsmetoder som dette.

Og husk: Hvis du er i tvil om noe så står vårt kundesenter med skandinavisk talende medarbeidere alltid klar til å hjelpe deg. Vi hjelper deg gjerne å avdekke svindelsaker selv om de ikke er direkte relatert til Webhuset - og dette er helt gratis. Du treffer oss på telefon 02145 eller på chat på webhuset.no.

asleo

Member
Jeg stoler på Domeneshop når de sier at dette ikke vil skje igjen hos dem.

Men kunder på domene.no (også eid av MissHosting) har samme problemet. Senest i dag så jeg tilfeldigvis et tilfelle, og der var det ikke så lett å få sagt opp EyeonID.

En herlig smørje dette :D Kaneteg Group, som eier Miss Group, som eier Domeneshop , og domene.no, eier også 29.9% av EyeonID Group AB. https://kaneteg.com/our-companies/eyeonid Som igjen eier Protectia, som er de som ringer rundt.
Med andre ord så eier eierne av Miss Group 29.9 prosent av EyeonID Group AB og dermed også underselskapet som i skrivende stund opererer en aktiv svindelvirksomhet mot bedrifter og privatpersoner som er oppført i whois for .no-domener. I praksis, ser jeg ikke forskjell, på at vi like gjerne kan si at Domeneshop er medansvarlige for svindelvirksomheten, dette så lenge eierne av Miss Group som eier Domeneshop ikke selger seg ut av EyeonID Group AB.

Jeg tror det er på tide at jeg anbefaler dem jeg hjelper med hjemmeside om å flytte domenet til en annen registrar, samt et par andre personer som jeg hjelper med domener etc. Det enkleste hadde vært å flytte det til Nordhost, fordi webhotell er hos dem, men jeg har alltid ment det er bedre praksis å ha domene et annet sted enn der webhostingen er. Finnes det noen gode norske domeneregistrarer da, altså noen som er ekstra gode på domener og dns only? Jeg tviler på det. Det er for små marginer på kun domeneregistrering, med mindre man er veldig stor.

Det jeg savner fra Norid er at de tar på seg ansvaret for domeneregistrering, slik at privatpersoner og bedrifter kan velge mellom å registrere domene hos en reseller/registrar, eller direkte hos Norid. Det ville gitt sluttbruker som velger direkte-registrering hos Norid økt sikkerhet, og mindre sjanse for midlertidig miste kontroll over sine domenenavn. Men dette vil Norid selvfølgelig ha veldig mange argumenter mot å tilby. Det gjør det ikke mindre fornuftig. Det kunne blitt opprettet en ny statlig drevet organisasjon kun for å tilby domeneregistrering.

Sist redigert:

Tonny Kluften

Administrator
https://webhuset.no/ har domener for en grei pris, Nordhost og Sircon også. Såvidt jeg vet har ikke disse utenlandske eiere.
Man kan ha epost på disse, på samme måte som hos Domeneshop og domene.no.

Og nå har jeg også fått tlf. fra Protectia, som ringte "fordi du har domene registrert hos Domeneshop". De brukte ikke noen fin måte å selge meg EyeonID på.

Eieren av Miss Group og daglig leder av EyeonID Group AB skylder på enkeltselgere. Men det er ikke troverdig, det ser ut som at måten de opererer på ligger dypt forankret i systemene deres.
Og jeg tenker som så at dette ikke er noe som skjer bare i Norge, jeg tipper at de opererer på samme måte i alle markeder de er inne i.

Jeg har fulgt med i bransjen siden 2005, og sett at med jevne mellomrom kommer det små og store cowboyer som utnytter uvitende firmakunder og også privatpersoner, og det provoserer meg hver gang. Det lukter slik av Miss Group og daglig leder av EyeonID Group AB. Ikke dermed sagt at alt de gjør er skitt, men en del ting er svikefullt, og dårlig forretningspraksis.

Men deres selskap Protectia kan man nok trygt si at stinker. Hvem som har gitt dem beskjed om å stinke, er vel kanskje eierne.

Topp