Hva handler denne eposten om:
- Svindelforsøk fra selskapet Protectia
- Påstår datainnbrudd på kundenes webside og har et påstått samarbeid med Webhuset
- Tilbyr et sikkerhetsprodukt (som er verdiløst, se mer under)
Hvis det er noen som leser dette som sitter på dokumentasjon i form av et opptak av samtalen med Protectia eller har en epost eller annet hvor Webhuset blir nevnt så vil vi gjerne komme i kontakt med deg. Send en e-post til
svindelrapportering@webhuset.no.
Vi har fått flere henvendelser fra kunder i dag som har blitt kontaktet av selskapet Protectia som eies av EyeonGroup. Personene som ringer er stort sett svensktalende og sier
de ringer i samarbeid med Webhuset vedrørende en datalekkasje fra deres website.
Webhuset har ingen samarbeid med Protectia eller tilsvarende “sikkerhetsselskaper”. Vi er av den oppfatning at produktet som selges er relativt verdiløst (du kan lese mer om dette nederst i denne mailen). Vi råder alle til å avstå fra tilbudet fra Protectia og avslutte samtalen direkte.
Du kan lese mer om selskapets tvilsomme salgstaktikk her:
https://www.kode24.no/artikkel/domeneshop-kunder-takka-nei-men-fikk-regning-pa-5000-kroner/82208098
Hvordan har Protectia funnet min kontaktinformasjon?
Den tekniske forklaringen er at selskapet har lastet ned sonefilen for .NO fra Norid og så deretter startet en scan av alle .NO domener for telefonnummer og kontaktinformasjon. Denne informasjonen er så vasket mot offentlige register og så har de et stort team som sitter å ringer alle .NO domeneinnehavere i Norge.
Er produktet svindel?
Det finnes en rekke lignende produkter på markedet og Webhuset har blitt kontaktet av flere av disse selskapene om et mulig samarbeid. Vi har i den forbindelse analysert produktene som finnes på markedet godt og kommet til konklusjonen at dette er produkter som selges basert på frykt og tilfører svært lite verdi til kundene. Alle som har hatt en tilstedeværelse på nett i noen år vil ha en del av sin personlige informasjon på det som ofte refereres til som “den mørke webben” uten at det er noe farlig med dette. Ofte kan det heller aldri gjøres noe med fordi informasjonen allerede er spredt mange ganger. Den eneste og beste måten å sikre seg på 100% er å sørge for å aldri bruke det samme passordet flere steder. Dette gjør man enklest ved å bruke en passord-løsning som 1Password. Gjør man dette og i tillegg sørger for å endre passord på tjenester man får varsel fra om at kan være kompromittert, så vil ikke slike tjenester tilføre noen verdi. Spesielt ikke til den prisen tjenesten tilbys til. Husk at mange også allerede har slike tjenester inkludert i prisen fra forsikringsselskaper, teleselskaper og alarmselskaper så det er ingen grunn til å betale ekstra for den til selskaper som Protectia.
Vår klare anbefaling er å holde seg unna. Spesielt selskaper som bruker tvilsomme og aggressive salgsmetoder som dette.
Og husk: Hvis du er i tvil om noe så står vårt kundesenter med skandinavisk talende medarbeidere alltid klar til å hjelpe deg. Vi hjelper deg gjerne å avdekke svindelsaker selv om de ikke er direkte relatert til Webhuset - og dette er helt gratis. Du treffer oss på telefon 02145 eller på chat på
webhuset.no.