Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Navnetjenere må være godkjent hos Norid.. Hvordan?

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jau jau jau... Så var det meg og fjaset mitt igjen. Nå begynner jeg nesten bli litt lei meg selv. :)

Jeg har jo da altså fått meg en ny host. Jeg har nå 2 navnetjenere, og disse navnetjenerne må jo da altså godkjennes av Norid for at jeg skal kunne bruke .no-domener på disse.

Min gamle host, benytter seg av ett litt unikt system, der jeg altså kan spesifisere navnetjenere som domenet skal peke mot. Jeg går inn på ett av mine domener i systemet, velger mine nye navnetjenere og klikker "ok."
Da får jeg tilbake en bekjed fra systemet til min gamle host, at mine navnetjenere ikke er Godkjent av Norid.

Jeg har jo ikke peiling, så jeg sender avgårde en epost til min gamle host, og spør hva dette betyr, og hva jeg kan gjøre for og endre navnetjenerne på disse .no-domenene.

Hei Atle,

Vi kan opprette handles på navnetjenerene for deg, men jeg trenger da IP adressen på ns1.1.com og ns2.2.com. Legg merke til at dette koster kr 125,- eks.mva. per navnetjener. Ser frem til din tilbakemelding.

Jeg blir jo ikke mye klokere av dette, så jeg sender en epost tilbake, og spør hva i alle dager handles på en navnetjener er for noe... Jeg vil jo bare bytte navnetjener. Jeg skal ikke ha noen ekkel handlegreie. :D

Hei igjen Atle,

Du skriver at du ikke får lov til å endre navnetjenerene, da navnetjenerene ikke er godkjente hos Norid. Det er denne godkjenningen jeg kan utføre for deg, men det koster da som nevnt 125,- +mva. per navnetjener. Hvis du ønsker dette utført trenger jeg i så fall IP adressen til de navnetjenerene. Ser frem til din tilbakemelding.

Jeg blir jo bare ufattelig nysjerrig... Det er greit nok at denne hosten skal ha gebyrer for den minste ting, men er det egentlig normalt og ta gebyr for dette?

Vil jeg måtte opprette nye såkalte handles på disse navnetjenerne hos ny host dersom jeg velger og be denne hosten drite og dra, og flytte alt over til ny host?
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jøss.. Nå er jeg direkte sjokkert.!

Min gamle host, har ett system, som ikke lar meg endre navnetjenere på ett .no-domene. Dette systemet bruker ajax, og gir meg direkte bekjed om at dette ikke er godkjente navnetjenere hos Norid.

Dersom min host, hadde benyttet seg av samme system som f.eks Domeneshop, ville disse navnetjenerne altså blitt registrert og godkjent automatisk hos Norid, dersom dette var navnetjenere som var "oppe og gikk."

Hva faen for en host er det jeg har hatt. Her sitter dem for pokker og krever en (tja.. en sum dem kom på i farten?) 125kr + moms for og endre ipadressene til navnetjenerne på domenet mitt... , noe jeg ikke kan gjøre fordi hosten har ett håpløst system...

Ja, jeg skriver det rett inn her også. Hva pokker er det som har skjedd med Syse Data? Dere virket da bedre enn dette da jeg ble kunde hos dere, men nå har dere endelig vist hva dere er gode for.!

Er det rart det er krig i verden. ?

(og ja.. takk skal du ha for god informasjon der clinton :) )
 
Sist redigert:

Msites Ltd

Livsnyter
Dette her blir for dumt! Hvis du skal forsøke å henge ut og drite ut en leverandør så gjør det på noe litt mer graverende enn at de ønsker å ta betalt for utførte tjenester.

At de forskjellige leverandører bruker forskjellige systemer og har forskjellige rutiner kan vel heller ikke overraske alt for mye!?!
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Om de setter opp egne navnetjenere for deg er jo prisen grei nok, men om de skal ha 250 kroner pluss moms for aa gjoere den lille endringen ville jeg vurdert aa byttet host.

Jeg har full forstaaelse for at de vil tjene penger, men for en aktiv webmaster vil en slik loesning vaere svaert utloensomt, siden vi bytter slike ting oftere enn folk flest som holder paa online.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Dette her blir for dumt! Hvis du skal forsøke å henge ut og drite ut en leverandør så gjør det på noe litt mer graverende enn at de ønsker å ta betalt for utførte tjenester.

At de forskjellige leverandører bruker forskjellige systemer og har forskjellige rutiner kan vel heller ikke overraske alt for mye!?!
Jeg prøver for all del ikke og drite ut en leverandør. Her informerer jeg om dette, fordi dette er informasjon jeg aldri har fått høre om tidligere. Nå i det siste har jeg opplevd litt for mye plutselig gebyr her, og plutselig gebyr der hos disse.

Det er klart at forkjellige leverandører kan benytte forkjellige systemer, men når leverandøren selv har utviklet ett system, som ikke gir meg muligheter som er i systemer andre bruker, og heller velger ett slikt gebyr for og utføre en tjeneste som kunne være fullstendig automatisert, blir jeg litt smålig irritert.

Dette syns jeg også er gebyrer jeg burde kunne lese meg frem til på leverandørens nettsider, istedenfor at jeg skal måtte få bekjed om gebyr her og der i alle retninger. Dette er samme host som plutselig helt uten videre, innførte gebyr for EPOST på domenenavnene jeg allerede betaler 179kr + moms på i året per stk.!

Det er ikke alltid en får hva en betaler for. Det skal være sikkert og visst. Du tror jeg nevner navnet på host for og henge dem ut, og det er feil. Jeg vil ikke påstå at det er feil fra min side og nevne navnet på denne hosten, da dette rett og slett er råtten behandling mot meg som kunde.! Jeg vil ikke at andre skal gå gjennom samme dritten som jeg har vært gjennom den siste tiden med disse.!

Om de setter opp egne navnetjenere for deg er jo prisen grei nok, men om de skal ha 250 kroner pluss moms for aa gjoere den lille endringen ville jeg vurdert aa byttet host.

Jeg har full forstaaelse for at de vil tjene penger, men for en aktiv webmaster vil en slik loesning vaere svaert utloensomt, siden vi bytter slike ting oftere enn folk flest som holder paa online.
Ja, for all del. Hadde det vært egne navnetjenere kunne jeg respektert at jeg måtte betalt noen kroner, men her dreier det seg altså om "den lille endringen."

Jeg har jo faktisk byttet host, og det er navnetjenere på denne løsningen jeg vil bytte over til. Nå ser det vel mer ut til at jeg heller flytter alle domener over til denne hosten. :)


(om en administrator / moderator syns det er feil av meg og nevne navn på host der oppe, må dere gjerne redigere det bort.)
 

Msites Ltd

Livsnyter
Du står i din rett til å mene hva du vil og jeg står i min rett til å si i fra når jeg synes du går litt langt - noe jeg synes du gjorde her! Men, det er min subjektive og personlige mening.

Vi har vel litt lett for å legge skylden på andre (les:leverandører) når vi har gjort et "feil" valg av leverandør basert på sløvhet eller mindre kompetanse. Dette kan da ofte føles urettferdig når da leverandøren kanskje ikke gjør som vi ønsker.

Tid er penger, og 250,- er tross alt ikke mer enn maks en halv times betaling.

Ta en runde og sjekk hvilken host som har de ting du er ute etter og sammenlign prisnivå på de tjenester DU har bruk for. Så kan du jo gjøre en vurdering ut i fra dette. Ikke vurder ut fra en enkelt hendelse i alle fall!
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Msites Ltd skrev:
Du står i din rett til å mene hva du vil og jeg står i min rett til å si i fra når jeg synes du går litt langt - noe jeg synes du gjorde her! Men, det er min subjektive og personlige mening.

Vi har vel litt lett for å legge skylden på andre (les:leverandører) når vi har gjort et "feil" valg av leverandør basert på sløvhet eller mindre kompetanse. Dette kan da ofte føles urettferdig når da leverandøren kanskje ikke gjør som vi ønsker.

Du har jo faktisk helt rett i det du sier, og det at mange forbrukere generelt har en tendens til og overdrive når noe går litt feil vei er helt riktig. Derimot, mener jeg faktisk at jeg gjorde riktig valg når jeg valgte denne hosten. Jeg var kjempefornøyd, helt til den dag da jeg opplevde at det plutselig var kommet gebyr på epostkontoer.

Ta det eksempelet at jeg hadde hatt 50 epostkontoer på alle mine domener til sammen. Da ville min regning, Februar 2009 hatt en økning på minst 3000kr. Dette ville jeg heller ikke lagt merke til før faktura hadde vært i innboksen. Jeg har nemlig aldri fått tilsendt noen informasjon om at det faktisk er kommet gebyr.

Det er ikke mer enn maks 30 minutters betaling, nei, men så tar jobben maks 3 minutter og utføre også, og da har jeg attpåtil regnet med tiden host bruker på og logge inn i systemet, finne frem mitt domene, endre 2 ipadresser, og logge seg ut igjen.

Jeg syns ikke jeg har gjort noe galt med og informere om dette. Jeg syns bare ikke det er riktig at en host plutselig skal øke gebyrer her og der, uten og faktisk informere meg som kunde om det engang. Hadde jeg hvertfall fått litt informasjon, da hadde jeg heller ikke blitt såpass irritert som jeg blir.!

Msites Ltd skrev:
Ta en runde og sjekk hvilken host som har de ting du er ute etter og sammenlign prisnivå på de tjenester DU har bruk for. Så kan du jo gjøre en vurdering ut i fra dette. Ikke vurder ut fra en enkelt hendelse i alle fall!
Dette syns jeg var ett godt tips, som kan være rettet mot alle som trenger en host. Jeg har funnet akkurat hva jeg leter etter, men jeg vil ikke nevne for mye før jeg har litt mer erfaring fra dem. Foreløpig derimot, ser alt veldig bra ut.! :)
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Faktisk saa tar det 0 minutter aa utfoere, da absolutt alle systemene jeg noensinne har jobbet med gjoer den arbeidsoppgaven automatisk. Om de har skiftet til et hjemmelaget system er det jo tydelig at de har valgt aa ikke gjoere dette automatisk. Om det er fordi de ikke klarte lage et bedre system eller rett og slett valgte aa legge en hoey pris paa dette kan jo diskuteres..

Jeg synes uansett dette gir oss god grunn til aa kalle dette en DAARLIG host, da de ikke gir deg value for money.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Det er vel mer riktig å si at det er en host med et annet tilbud enn mange andre!?! Det er jo ikke nødvendigvis en dårlig host for det!

Den er dårlig for de som har dette behovet!

Jeg synes vi skal være mer forsiktig før vi henger ut bedrifter - og jeg er sikker på at Atle har opplevd mer positivt enn negativt med denne leverandøren i den tiden han har vært der hvis han skal summere opp!

Men, vi kan vel heller være enig om at vi er uenig og ser litt forskjellig på ting. :)
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Det kommer jo helt ann hva slags vinkel man ser det fra. Om man er en 45 aar gammel bedriftsleder med null peiling paa internett og hva ting koster, saa er det sikkert en flott tilbud siden han faar det han oensker levert. Men om vi sammenligner med 95% av de andre hostene der ute som gir mer valuta for pengene, saa kan jo ikke denne hosten maale seg, ergo er det en daarlig bedrift da de ikke leverer quality for money. Paastar du det er feil aa vurdere en bedrift etter "quality for money"? De er sikkert greie mennesker og gir sikkert en god service til kundene sine, men det betyr faar du ogsaa hos mange andre hoster som tilbyr bedre systemer til lavere priser - altsaa mer for pengene.
 

vidarlo

Apache-junkie
Eg ville bytta til domeneshop på flekken. Eg har ikkje opplevd hosts som har bedre support enn dei, prisane er på ingen måte hårreisande (125,- for et .no - 95,- av dei går direkte til NORID) er rimelig ok. Og då er all inclusive. Har aldri betalt meir enn det eg skal hos dei, sjølv om eg nok har komt sære spørsmål til support der. Kort sagt, bytt.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg vet ikke helt, men når jeg leser gjennom denne tråden nå, virker det litt som om dere tror det må betales gebyr for alle domener der jeg ønsker og endre navnetjenere. Det er galt.!

Hosten har mulighet for og endre navnetjenere i brukergrensesnittet. Ja, det har dem, men jeg kunne ikke bruke denne funksjonen på mine to helt nye navnetjenere. Da fikk jeg bekjed fra systemet om at det ikke var godkjente navnetjenere hos Norid.

Derfor sendte jeg en mail, og da vil host ha gebyr for og endre navnetjenerne "manuelt," siden jeg ikke kan gjøre det selv fra brukergrensesnittet.

Jeg tror IKKE dette gebyret må betales for hvert eneste domene. Jeg tror det kun dreier seg om første gang jeg peker ett domene fra denne hosten mot mine nye navnetjenere. Deretter TROR jeg at jeg systemet skal være "oppdatert" slik at jeg kan endre navnetjenere på de andre domenene selv.


Det hele er ikke så veldig alvorlig, men det er liksom litt prinsippsak fra min side at jeg ikke skal betale noe mer gebyrer til disse. Slik som disse har vært mot meg nå, så har dem faktisk klart og få meg som kunde litt redd for og miste filer på server, og tabeller i databaser, og det er, vil jeg tro, det siste en host vil at kundene skal tenke om dem.

Jeg flytter alt jeg eier og har hos denne hosten nå, så det meste er nok snart på skinner. Det ser jeg faktisk frem til. Takker for svar i denne tråden. :)
 
Sist redigert:
Topp