NAV og arbeidsavklaringspenger

B

bfdbdfb

Guest
Hei!

Mine arbeidsavklaringspenger utløper nå i desember etter et halvt år med hjerneoperasjon og rehabilitering. Har i sammenheng med dette et par spørsmål. Har snart time med rådgiver men tenkte å spørre dere først for å være på den sikre siden:

1. "AAP i ventetid på arbeid" i perioden etter at AAP-perioden har utløpt - er dette noe man må søke om eller blir man automatisk satt over hvis rådgiver syntes jeg er klar for arbeid? Jeg finner ingenting i skrivet til NAV - AAP i ventetid på arbeid - og heller ingen slike søknader på NAV sine sider. Det nærmeste jeg kom var Søknad om gjenopptak av Arbeidsavklaringspenger men denne nevner ikke ventetid på arbeid.

2. Jeg har under rehabiliteringsperioden startet etablering av egen virksomhet. Ifølge skrivet til NAV - AAP under etablering:

Næringsfaglig vurdering må innhentes fra faglig kompetent instans som er godkjent av NAV.

2.1. Hvordan gjør jeg dette? Hvor mye vil det koste og hvor lang tid vil det ta?

2.2. Er dette mulig uten en detaljert forretningsplan / markedsundersøkelse men heller en kort beskrivelse samt ferdig design? Jeg har skrevet mange forretningsplaner før, men denne virksomheten har ikke behov for investorer, dessuten ville en anstendig forretningsplan tatt så lang tid å utvikle (3-6 mnd.) at jeg fant ut det var bedre å bare starte utviklingen av virksomheten enn å skrive om den.

2.3. Har utdanning noe å si eller dreier det seg mer om selve konseptet?​

3. Går det an å søke om "AAP i ventetid på arbeid" og "AAP under etablering" samtidig, slik at hvis den ene blir avslått, så vil den andre bli vurdert?

4. Har det noe å si at jeg allerede har gått på AAP det siste halvåret? Er jeg allerede "inne i systemet" slik at søknadsperioden blir raskere, med evt. større sannsynlighet for å bli godkjent?

Jeg har forresten ikke rett til dagpenger.

Tusen takk!

Tormod

hvaer

Medlem
Disse spørsmålene får du best besvart hos NAV.

Hva angår forretningsplan, så er det noe en bør skrive, uavhengig av investorer. Hvis man skriver en anstendig forretningsplan, så finner man svært ofte hull i kunnskapen, og er bedre rustet til å møte tøffe tider, når de kommer. Men 3-6 måneder? Husk at forretningsplan er ett dynamisk verktøy, som man hele tiden jobber med. Skriv først en onepager og jobb utfra det, om du mener at du bruker så lang tid på en forretningsplan. Selv ville jeg brukt rundt 3-4 dager på å skrive en forretningsplan, for en ide jeg ikke tidligere var presentert.

Forretningsplanen er det viktigste dokumentet du kan skrive, hvis du skal starte en bedrift. Ikke bare for at investorer skal bli fornøyd, men også for at du skal se hvilke utfordringer du vil møte. En bedrift som har en gjennomtenkt forretningsplan, klarer blodbadet langt bedre, enn en bedrift som ikke har det.

B

bfdbdfb

Guest
Takk for tips! Det er flott du innser fordelene med en forretningsplan og at du klarer å jobbe så fort - men jeg må presisere at jeg har skrevet mange forretningsplaner før, og jo det tar meg rundt 3-6 måneder å foreta markedsundersøkelse (og utvikle nødvendige verktøy), utarbeide finansmodell (og gjøre denne dynamisk i forhold til planlegging, salgsprognoser, investorrelasjoner og drift), grafisk profil o.l.

Mvh,
Tormod

peterandrej

pensjonert moderator
Næringsfaglig vurdering må innhentes fra faglig kompetent instans som er godkjent av NAV.

Jeg fikk beskjed om å sende den til kommunen faktisk. Næringsetaten ved en rådgiver ga så en vurdering av potensialet i forretningsideen. Jeg forstod det slik at dette er rutine i denne typen saker hos NAV, så det går jo an å høre med NAV om kommunen er rette instans for å få denne næringsfaglige vurderingen.

Så vidt jeg husker var det snakk om å fylle ut et skjema på 1-2 sider.

Angående forretningsplan så er jeg enig i din vurdering, med mindre du starter noe der forretningsplaner er tvingende nødvendig, f.eks dersom du trenger finansering fra bank, investorer, etc. En eller annen form for plan for hvor du vil hen med bedriften er imidlertid fornuftig. Jeg har selv laget "utviklingsplan" for egen bedrift, og i arbeidet med den hentet jeg inn ekstern kompetanse (faktisk landets ypperste innen PR-faget) for å få inn informasjon jeg umulig kunne hentet inn selv og en ekstern, kompetent vurdering av egne planer. Det var ekstremt utbytte- og lærerikt.

Sist redigert:
B

bfdbdfb

Guest
Tusen takk! Masse bra å ta til etterretning her.

Håper du fikk innvilget søknaden din og at virksomheten ble vellykket.

hvaer

Medlem
men jeg må presisere at jeg har skrevet mange forretningsplaner før, og jo det tar meg rundt 3-6 måneder å foreta markedsundersøkelse (og utvikle nødvendige verktøy)

Markedsundersøkelser er en del av konsept-/produktutviklingen, og skal gjøres på ett tidligere stadium enn selve forretningsplanen. Hvis man ikke har ett konsept klart, så er det umulig å skrive noen forretningsplan. Hvis det er på dette stadiet du er, så skjønner jeg jo også at det vil ta lang tid å skrive en forretningsplan. Nå vet jeg ikke om dette er tilfellet for deg, men husk at en forretningsplan aldri bør inneholde mer enn 15 sider pluss vedlegg.

Nå skal du ikke gjøre dette etter hva du sier, så dette blir generelt. Hvis man skal presentere det til noen, bruk f.eks en teknikk som 10-20-30. Hensikten med sistnevnte er at man må kunne det man skal presentere til fingerspissene, og at powerpointen kun skal være en guide for de som sitter og ser på, ikke deg selv. Du skal alltid ha øynene på de som sitter foran deg. Har man mange foran seg, så veksl på å se mellom de som sitter nærmest, midt i og lengst bak.

cec1973

Medlem
Har du hatt AAP under rehabiliteringen, dvs, da du startet virksomheten? Jeg regner med at dette var i samråd med NAV og fikk du da AAP under oppstart av egen bedrift? Hvis du fikk det tror jeg ikke at du kan søke om dette på nytt igjen.

Jeg er litt forvirret her, for på ene siden virker det rart at du har startet opp egen bedrift under rehabiliteringen, uten at du allerede har søkt om støtte til dette. På den andre siden virker det ikke som om du har hatt den støtten, siden du spør om den næringsfaglige vurderingen.

Du kan uansett ikke få støtte til en allerede eksisterende berdrift slik jeg har forstått det.

Jeg fikk den næringsfaglige vurderingen fra VINN, som også holder etableringskursene for NAV (snakker om bukken og havresekken her....) og det kostet meg ikke noe. Betingelsen for at jeg skulle få støtte i 6 måneder var at jeg tok dette kurset hos VINN. Litt morsomt egentlig, for jeg kunne det meste fra før av siden jeg hadde vært selvstendig næringsdrivende i 12 år før jeg ble syk, ført mitt eget regnskap, hatt mange ansatte osv... osv... Men det er jo klart, VINN anbefalte NAV at jeg måtte ta dette kurset... Wonder why.... :)

Jeg vil også si at det ikke er alle virksomheter som trenger en forretningsplan, ihvertfall ikke en så omfattende som den jeg skrev på etablererkurset. Jeg hadde ingen forretningsplan da jeg startet opp første gangen og i ettertid ser jeg at jeg heller ikke hadde hatt bruk for det. På mange områder kan det være greit å ha en forretningsplan, men jeg merket at jeg ble litt for opphengt i det teoretiske enn det jeg faktisk skulle jobbe med, da jeg skrev min. Plutselig ble det veldig skremmende å skulle starte opp. På en måte er jo det greit, men på en annen måte kan det hindre kreativiteten. Om man ikke har en virksomhet som er voldsomt kapitalkrevende og man ikke trenger investorer tenker jeg at det kan være like greit å bare hoppe ut i det (selvfølgelig etter mye tenkning og reflektering).

Topp