Nasjonalt og internasjonalt domene knyttet til samme nettside

joel

Medlem
Dersom jeg knytter både wool.co.uk og wool.com mot min engelskspråklige side om ull skulle jeg tro at wool.co.uk scorer bra på google.co.uk, mens wool.com scorer bedre på google.com enn wool.co.uk? Vil sidene bli straffet for duplisert innhold?

Har noen av dere noen tanker omkring det å knytte to domenenavn med forskjellig nasjonalitet opp mot samme nettside?

mkander

Medlem
Det er ikke noe problem å sette opp at samme innhold i en katalog skal hostes på to forskjellige domener, sånn at en side får to domenenavn. Men om det hjelper på ranking osv som du sier vet jeg ikke, men det høres jo logisk ut at det skulle gjøre det. Google.no prioriterer jo norske sider.

joel

Medlem
Hvordan gjør du det?

Og duplisert innhold blir det jo. Høres ikke ut som noen god ide. Dessuten vil du at folk skal bygge lenker til deg, bedre å bygge kun til et domene enn til to.

Tanken er at jeg peker to domenenavn mot den samme mappen på min host, slik som for eksempel:
* timesofmalta.com
* timesofmalta.com.mt

Spørsmålet mitt er egentlig om jeg, i forhold til Google, vil tape mer på å ha innhold duplisert over to domenenavn enn jeg vil tjene på bedre geografisk targeting.

Som sagt, min nettside er engelskspråklig og sikter seg både mot USA, India, UK og Malta.

mkander

Medlem
Tonny:
På apache kan man bare sette opp to VirtualHost direktiver for eksempel. Eller sette ServerAlias til det andre domenet i VirtualHosten til det første domenet.

Jeg vet ikke hva som er best å gjøre ift Google, men synes ikke Google burde straffe det. Fordel å markedsføre med co.uk i UK på samme måte som .no er fordel i Norge skulle jeg tro. Altså utover søkemotor. Så det er en legitim grunn til å ville ha det sånn som Google ikke burde straffe :)

joel

Medlem
...
Jeg vet ikke hva som er best å gjøre ift Google, men synes ikke Google burde straffe det. Fordel å markedsføre med co.uk i UK på samme måte som .no er fordel i Norge skulle jeg tro. Altså utover søkemotor. Så det er en legitim grunn til å ville ha det sånn som Google ikke burde straffe :)

Etter mye Googling og halvveis-tips fra mange SEO-eksperter har jeg kommet frem til at sjansen for at siden straffes for duplisert innhold er større enn sjansen for å oppnå bedre geografisk tilnærming.

Jeg vurderer nå å registrere et (dårligere) .com-domene og så 301 redirecte all trafikk fra mitt gamle domene dit. Dette fordi jeg er avhengig av trafikk fra både USA, England og Malta.

Topp