Næringsoppgave 1 - Balanse

oar

New Member
Hei,

Skal beløpene under 9950 føres med eller uten mva? Jeg har utestående kundefordringer.

Er det saldo på konto pr 31.12 som skal legges inn under 1920 Bankinnskudd? Med eller uten kredittrenter?

Har også forstått det slik at skyldig merverdiavgift skal føres under 9990 Sum gjeld / 2740 Oppgjørskonto merverdiavgift?

Takk for hjelp.

André

Steve Cash

Medlem
Sumpost 9950: Dette er summen av bokførte beløp eiendeler, så det gir seg egentlig sev, du tar beløpene fra balansen i regnskapet. Kundefordringer vil være inklusiv mva.

Post 1920 bankinnkudd: Dette er saldo fra regnskapet etter at du har lagt til kreditrenter. Skal stemme med oppgave fra banken 31.12.

Skyldig mva: Ja, det stemmer beløpet føres i post 2740, og blir med i sumposten 9990. Hvis du har mva tilgode 31.12 går det inn i kortsiktige fordringer på eiendelsiden.

oar

New Member
Tusen takk for hjelp, Steve.

Jeg har nå en issue med én (1) krone i differanse mellom 9960 og 0425. Må jo være en avrundingsfeil noe sted.

Skal inngående og utgående mva avrundes (nedover) før eller etter summering? I mva-oppgaven skjer det jo før summering. Dersom jeg runder av etter summering stemmer tallene.

Steve Cash

Medlem
Ettersom det er differansen mellom utgående og inngående mva en setter som gjeld eller krav i næringsoppgaven, så er det greit å runde av differansen. Jeg tror Altinn godtar 1 krone i diffenasen mellom 9960 og 0425, men uansett så er det bare å justere et av tallene i oppgaven slik at stemmer, så lenge det ikke er snakk om større beløp. Jeg tror at det går bra om du regulerer f.eks. privatuttak med 1 krone.

oar

New Member
Ok. Så det går greit om mva-gjeld er én krone mindre enn det som er rapport i mva-oppgaven? Jeg har ingen privatuttak i fjor, men kan kanskje bare legge inn én krone der.

Steve Cash

Medlem
Nei akkurat det har ingen betydning. Det finnes ingen kontroll mellom næringsoppgaven og mva-oppgaven hverken ved selve innsendingen til Altinn eller etterpå. Ingen ligningsfunksjonær holder begge papirene i hånden samtidig og sammenligner. Og om det en dag i framtiden skulle skje, så forstår til og med ligningsfunksjonærer at en differanse på 1 krone skyldes at øreavrundingen har gått hver sin vei på de to blankettene.

Topp