Når kunden ønsker full eiendomsrett

Jeg fikk nylig ett nytt oppdrag til firmaet mitt, og er ganske ny, så jeg trenger litt hjelp til hvordan jeg skal forholde meg til endringer kunden ønsker i kontrakten. Jeg skal utforme flyers/reklamemateriell for kunden.
Forslag til kontrakt oversendt kunden. Der skrev jeg:

Kunden erverver en ubegrenset enerett til å benytte produktene for sin virksomhet og sine produkter i inn og utland, herunder å foreta beskyttelse av produktet som varemerke.
Retten erverves når honoraret er betalt.

Dersom ikke annet avtales, kan produktene, eller deler av dem, ikke endres, overdras til andre, eller kopieres til bruk i andre sammenhenger, uten APTs samtykke.
APT beholder eiendomsretten til alle originaler. APT har rett til å bruke originalene i egen markedsføring, herunder i portefølje på web. APT har rett på 6 frieksemplarer av de ferdige produktene til bruk i egen markedsføring.

Kunden var kjapt tilbake med at de ville ha full eiendomsrett til alle produktene.

Jeg tar timesbetalt for oppdragene fra dem. 500,- eksl.mva. Er det vanlig at kunden får full eiendomsrett til produktene? Hvis ikke, hva tar jeg som kompensasjon for dette?

Merk at dette er ett oppdrag jeg virkelig ønsker/trenger for å få mitt lille enkeltmannsforetak opp og gå, og jeg strengt tatt ikke har behov for eiendomsretten til produktene.

Skal jeg la dem få full eiendomsrett over produktene uten ytterligere honorar, eller skal jeg be om ekstra betaling for dette?

TorsteinO

Art Director & grunder
Mener de at de vil ha indesign/photoshop/illustrator-filene fra deg, så de kan gjøre endringer selv og bruke flyerne med ny tekst osv senere? I såfall øker jo verdien veldig for dem, jeg har stått på krava selv i noen slike situasjoner tidligere da jeg var ny, men det er absolutt en viss fare for at de da vil droppe ut.

Hvis det ikke er det de mener, men at de bare vil kunne f.ex. kopiere opp flere eksemplarer/opplag av flyerne uten å måtte betale deg mer, så ville jeg bare ha gitt dem det.

Jeg har allerede gitt dem fulle rettighetter til å distribuere det antallet de ønsker. De har full bruksrett til alle filene. Ettersom de også ønsker eiendomsrett, regner jeg det er fordi de ønsker å kunne benytte dem senere etter selv å ha gjort endringer.

Dette er fok som driver ett trykkeri bla.a og de kan Photoshop inn og ut på lik linje med meg, og vil ha lite problemer med å endre filene i ettertid.

Jeg er usikekr på hva jeg skal svare han. De kan selvfølgelig få full eiendomrett, og jeg kan henvise til Åndverksloven at dette er avvik fra vanlig praksis og dermed vil koste ekstra. Men er usikker på hvor lurt dette er. Jeg kan presse opp prisen noe kanskje? Evt gi dem eiendomsretten pr. utformet produkt for en fastsum pr. stk?

Julian Alois Barthel

Webmaster innenfor Reise
Nå har ikke jeg veldig peiling på dette.. Men det vil vel ikke påvirke deg annet enn at det eier produktet..

Hvis du virkelig trenger denne jobben så hade jeg heller skrevet at normal så koster dette xxxx. Men grunnet ønske om ett lengre sammarbeid er jeg/vi villige til å gi dette.. Eller noe sånn..

Topp