Når bruker man de ulike bildeformatene?

Fredrik

Medlem
Hvorfor finnes det ikke en egen design del på forumet?

Uansett - Når bruker man de ulike bildeformatene slik som jpeg eller png? Hva gjør du når du skal lage noe for web? Tester i de ulike formatene? Hva er dine vanligste output formater (feks quality settings osv)?

peterandrej

pensjonert moderator
designforum må kenneth svare på. Men, her er bildeformatene:

- jpg: alt av bilder av eksempelvis mennesker, landskap, osv. Jpg kan komprimeres veldig mye uten å tape vesentlig bildekvalitet på slike bilder av landskap, osv.
- png: tekst, ikoner, små bilder, osv. Gir skarpe men store bilder i kb - som oftest.
- gif: på vei ut. styr unna. samme greia som png - bare at png er mye bedre.
- transparent png: styr unna så lenge IE (internet explorer) ikke har fullgod støtte for dette. La oss si.. vel.. 2010.. da har vel alle oppdatert til IE 8 - som har en slags støtte.
- bmp: styr unna. ikke et webformat. ser likevel mange som bruker dette. dette er et windows-format.

sKrud

Meget sliten student
Enig i det du sier her Peter Andrej.. Men hva synes dere om transparent gif da? Er jo eneste mulighet til å håndtere IE per dags dato (?)
Om man skal ha ikon/logoer som er transparent så må man jo alltid legge inn en IE hack om man skal få png til å fungere.....

Noen synspunkter?

peterandrej

pensjonert moderator
skrud: bare bruk teknikker som gjør at du slipper transparente bilder. verre er det ikke. det finnes alltid en løsning.

picxx

WF 09
Hvorfor finnes det ikke en egen design del på forumet?

Webutvikling - Webforumet.no - Webmaster forum

Design er vel i aller høyeste grad webutvikling.
Om det kommer nok tråder omkring design, er jeg ganske sikker på at Kenneth oppretter et forum (eller underforum) som omhandler dette, men det er ikke så stor vits i å ha en mengde med forum når man kan samle de fleste emner innen et generelt forum.

Gaasehud

Medlem
Enig med flere her; jpg bruker jeg bare til større bilder, png til små grafikk-biter som meny-knapp etc.

Som atomet sier er det jo bare å fixe png for eldre IE-versjoner. Her har du pngfix for IE: PNG in Internet Explorer: How to Use

Gif har jeg aldri brukt aktivt, tar vel litt mindre plass en png, men er vel gått ut på dato.

Bmp: Haha, paint! :p

Topp