Så lenge firmanavnet ikke er omtalt i særlig grad i media, ser jeg ingen grunn til at man ikke skal bruke det samme firmanavnet etter en konkurs.
Jeg mener altså at det ikke betyr noe at et firmanavn kan knyttes mot en tidligere konkurs, så lenge ditt firma ikke driver i samme bransje eller marked.
Både folk og systemer forholder seg i hovedsak til organisasjonsnummeret når man skal se på historikk eller sjekke kredittverdighet. Ditt firma vil ikke få samme org.nr. og du mister verken omdømme eller kredittverdighet av å bruke samme firmanavn.
Det er faktisk ikke uvanlig at firmaer som går konkurs gjenoppstår og ikke helt sjelden gjenfødes de med omtrent samme firmanavn, gjerne med tillegget "Nye [firmanavn AS]". Det hadde de ikke gjort om det lå tunge heftelser ved firmanavn etter konkurser.
Og skulle et firmanavn ha vært omtalt i media i forbindelse med at det gikk konkurs, kan jeg forsikre deg om at markedet/forbrukere glemmer fort. Faktisk kan du risikere å få en aldri så liten SEO-boost fra disse omtalene og dermed har firmanavnet en tilleggsverdi.
Gode firmanavn har alltid en verdi. Det brukes ofte både tid og ressurser på å finne gode firmanavn. Har du i tillegg et domene som heter det samme, får det også betydning og verdi.
Synes du firmanavnet passer til din virksomhet, er det bare å melde om navneendring til Brønnøysund (via Altinn.no). Navneendring koster ca. kr 2.300.
Kjør på!