Jeg er helt for en mer liberal reklamepolitikk når det kommer til alkohol. Som Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen så fint sa det; Det er ingen forskning som tilsier at man drikker mer reklame fordi man ser alkoholreklame eller kjøper mer av et produkt fordi det er reklame for produktet.
Derimot det som skjer er at man skifter fra et produkt til et annet. Det har irritert meg grønn at det ikke er lov å oppgi priser på alkohol på når det er et arrangement. Og ta saken med Drikkeglede for det er snakk om informasjon om hvilke øltyper som passer til hvilken mat, men side jeg selv har brukt. De måtte ta bort bildene eller få dagsbøter.
I Norge er det ikke lov å selge produkter med logo til en alkoholprodusent. Det vil si om jeg vil ta meg en Aassøl og gjerne ville hatt det i et Aass-glass hjemme på kjøkkenet er det ikke lov! Det samme gjelder for mikrobryggeriene, de kan heller ikke lage sine egne glass, ettersom dette er regnet som reklame selv om dette blir solgt.
Jeg gleder meg til den dagen det blir lov med reklame for svak alkohol, det blir en gledensdag. Alkohol er ikke bare alkohol, det er også ølkultur og vinkultur.