Kjapp og trygg hosting for Wordpress

mySQL replikering

thomasstr

Medlem
Er det noen her som har erfaring med dette og vet om noen pitfalls?
Jeg finner ikke ut hvor ofte serveren kan replikere - hva er minste-perioden mellom replikeringsøktene?

Har du egen server? Fortell litt mer om oppsettet du har?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Har en server i Tyskland som fylles med data (master), og så har jeg tenkt å bruke en server i Norge som nettsider skal slå opp mot (slave). Data kommer inn et par ganger i minuttet, avhengig av når cron kjører scriptet.

Så spørsmålet er om replikering er en tenkt løsning for slike tilfeller, eller om jeg heller bør gi scriptet tilgang til begge servere.
Tanken er at i tilfelle webserveren med slave går ned så kan jeg rette opp i det mha data fra master.
 

thomasstr

Medlem
Vil ikke anbefale å bruke MySQL eksternt. Med en nettbutikk så vil du jo lagre brukernavn og passord over SSL, men så skal de skriver fra Web til MySQL, og da skjer dette via en ukryptert kilde, om du ikke har et eget Wildcard SSL sertifikat for tjenestene dine.

Sånn jeg opererer så har jeg samlet alle tjenestene på èn server. Er den full, så kjøper jeg en ny og setter opp igjen på samme måte.

Men her er en liten pekepinne på hvordan du kan gjøre det.

Du bruker sikkert rsync fra før, men det jeg ville brukt for å synce MySQL, er noe som heter lsyncd (CentOS).

1. rsync for å replikere websiden.
2. lsyncd for å replikere MySQL.

En kan også ta en dump av databasene på master, for så å restore det til slave.
f.eks. mysqldump --routines --all-databases > backup.sql

Jeg ville kanskje ikke gjort det siste om dette var live. Men om du faktisk skulle bytte server.

Et siste alternativ er å faktisk bruke den innebyggede funkjsonen som MySQL tilbyr. Dette fungerer bare for master - slave. Altså den skriver først til master, så replikerer til slave. Kanskje ikke noe for deg i ditt tilfelle.

Til syvende og sist hadde jeg plassert alt på èn server i Norge (om du har norske sider), for å unngå eventuelle flaskehalser med reponstid etc.
 

thomasstr

Medlem
Se vekk i fra lsyncd. Ser det var for tidlig å svare på dette innlegget. lsyncd replikerer ikke MySQL, men selvfølgelig websiden. Så alternativene blir å bruke replikeringsfunksjonen som tilbys av MySQL eller å dumpe alle dabasene.
 
Topp