Mye gratis innhold på Nrk.no

Eggan

medlem
Denne siden var jo rett og slett sweet, må si takk for tipset!
Var ikke så verst "korttrikset" heller, sier litt om hvordan vi fungerer.

Litt lenger ned på NRK's nettsider finnes en link som heter "Opphavsrett NRK © 2012" og den leder hit; http://www.nrk.no/informasjon/1497561.html hvor det står følgende;

"NRK har enerett til å fremstille eksemplarer av sine nettsider, og til å gjøre nettsidene tilgjengelige for allmennheten. Nettsidene kan derfor ikke kopieres, reproduseres, republiseres, lastes ned eller på noen annen måte gjengis eller overføres, uten etter skriftlig forhåndsgodkjenning fra NRK.

Unntak gjelder for bruk til privat, ikke-kommersiell bruk.

Det som er nevnt ovenfor gjelder i utgangspunktet også for de enkelte elementer på nettsidene, så som logoer, fotografier, filmklipp og programklipp.

NRK aksepterer bruk av pekere til nrk.no fra andre nettsteder. Du kan også dele innholdet og gjøre andre oppmerksom på innholdet via andre sosiale media.

Kopiering eller nedlasting i strid med NRKs rettigheter kan medføre erstatnings- og/eller straffansvar.

Eventuelle spørsmål rettes til informasjonsavdelingen i NRK på e-post info@nrk.no eller telefon 815 65 900."

Mvh Dan

timepoint

Medlem
Ang gratis videoinnhold fra NRK - og også TV3

Denne copyright meldingen gjelder jo generelt for alle nettaviser og mediehus.

Men når innholdsleverandører legger opp til Viral spredning av innhold slik som NRK gjør her, så gjelder nok ikke disse reglene.
Det står i klar tekst: LIM INN PÅ EGEN NETTSIDE
Det tolker jeg som en invitasjon til å spre og dele.

TV3 har også masse video som du kan lime inn på egen nettside. Disse har da innebygde reklamefilmer.

Sist redigert:
Jo, de gjør nok det. Har nå nettopp snakket med både informasjonsavdelingen og juridisk avdeling hos NRK, og begge sier det samme. At det er tilrettelagt for aktiv deling, men under betingelsene nevnt i siden jeg linket til. Dvs - du kan dele så mye du orker, så lenge det er til privat, ikke-kommersiell bruk. :)

Mvh Dan

timepoint

Medlem
Deling av NRK videoer

Ang Privat og ikke kommersiell bruk.

Jeg tolker dette som at blogger er privat, eks blogg.no eller blogspot? Disse har reklame som "private bloggere" ikke kan skru av selv. Men det er da forsatt for privat bruk.

Og blogger man om matoppskrifter så er forsatt dette privat.

Det er også verdt å legge merke til at mange av videoene ikke kan deles/ embedes! Så NRK har da manuelt satt hvilke videoer de ikke vil ha spredning av.

Eks. Alle filmklippene fra Filmpolitiet eller Filmbonanza. Alle trailerne til filmene ligger åpne på YouTube, men med NRK sine klipp får man mer dybde og intervjuer. Hvis du da skriver mye om filmer, så er jo et klipp fra Filmbonanza bra reklame for tvprogrammet som går Torsdager på NRK2. Og hvis en blogger skulle ha noe bannere og annet på siden, tolker ikke jeg dette som kommersiell bruk.

Kunne noen fra NRK komme med noe mer håndfast her? Når man legger videoer åpne for deling, så blir de jo raskt plukket opp og publisert i blogg og nettsfæren.

Topp