MVA utlegg på etterskudd?

Tonny Kluften

Administrator
Jeg har skiftet regnskapsprogram og ligger etter på å føre inn utgifter. Men MVA må betales av inntekter. Kan jeg betale inn MVA av inntektene uten å føre utgiftene og så føre utgiftene senere og få MVA tilbake?
Et scenario kunne vært slik: mars/april har inntekt på 10000, jeg skylder da kr 2000 i MVA. Men jeg gjorde også innkjøp i mars/april for kr 10000 og skal derfor egentlig ikke betale MVA for mars/april. Kan jeg trekke de 2000 i MVA innbatlingen for mai/juni?

Steve Cash

Medlem
Egentlig skal fakturaer være med i den terminen de hører hjemme, også for kjøp. Jeg har sett at ved bokettersyn så har folk blitt nektet fradrag av for gamle fakturaer. Begrunnelen fra ligningsrevisoren har vært noe slik som "vi kan jo ikke vite at du ikke også trakk dette beløpet i forrige termin". Og så viser en fram dagboka for forrige termin, og dermed går det som regel bra. Skatteetaten har de siste to årene ofte sjekket hos folk som får mva tilbake, selv om de ikke alltid gjør det, da hadde de neppe fått gjort annet. Og hvis du fører fradrag for to terminer i én termin, er det vel en viss fare for å du får tilbake mva.

Kort sagt: Antakelig går dette bra, men det er ikke helt etter boka.

Topp