Mva/toll og Dropshipping.

Turbo Heidi

Member
Sittet og lett etter lover og regler for dette i julen. Men finner ingenting under googlingen.
Er det noen andre som sitter med info om dette kanskje?

Saken er den:

Eg driver firma i Norge og har tenkt på for.eks dropshippere fra for.eks. USA, Kina osv...
Ser det er mange som skriver på andre forum at det er kunden(mottaker) som må stå for mva og fortolling om det skulle bli stoppet. Stemmer dette? Det er jo dem som bestiller varen og tar den inn i ett annet land.
Hva skjer om kunden/mottaker ikkje betaler Toll/mva? Er det da eg som står som ansvarlig?

erlsae

Medlem
Det er en aktuell problemstilling som har blitt diskutert i mange år. Jeg vil tro at det enkleste er å oppføre prisen inkl. mva i handlekurven. Når kunden skal betale er prisen eks. mva - og kunde blir deretter oppmerksom på at den resterende summen (mva) må betales ved henting.

Det finnes sikkert andre måter å gjøre det på, men slik er det å drive dropshipping.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Hvis kunden/mottaker ikke betaler toll/mva så blir det drevet inn. I de fleste tilfeller ville ikke kunden fått varen før det er betalt. Det er ikke du som står ansvarlig for import (med mindre du gir beskjed om det).

Jeg ville opplyst tydelig om dette ovenfor kundene dine slik at det ikke er uventet for de.

Tonny Kluften

Administrator
Det er en aktuell problemstilling som har blitt diskutert i mange år. Jeg vil tro at det enkleste er å oppføre prisen inkl. mva i handlekurven. Når kunden skal betale er prisen eks. mva - og kunde blir deretter oppmerksom på at den resterende summen (mva) må betales ved henting.

Men dette stemmer ikke, kunden må ikke betale resten fordi prisen du har betalt til dropshipperen ikke er lik den kunde betaler til deg.

Rismoen

Medlem
Få de til å sende pakken som "gift" eller send pakken til egen adresse også videresender du den til kunden.

Topp