Mva, skatt, arbeidsgiveravgift osv.

Glende

New Member
Hei!

Nå sitter vi tre stykk her og gråter over skatter og merverdiavgift i norge, og lurer på om vi har forstått alt riktig. Vi skal selge gjennom et AS.

Ved innførsel av varer (kosmetikk) vil det forekomme en avgift på 25 % av kjøpspris og frakt.
Deretter skal staten ha 28 % av alle inntekter.
Så skal staten ha 14,1 % av "lønning" til oss selv, og videre den skattesatsen som er utregnet for den enkelte som tar ut.

Vil det i tillegg til dette være en MVA avgift på 25 % av alle varer vi selger?

Noen flere avgifter jeg har glemt..?

Staten er syk.
 

eplebiten

Medlem
Nå er det vel ikke mva. på selve frakten når du skal importere fra utlandet? Hvis selskapet har et mva.-pliktig salg som utgjør mer enn 50.000 kr vil mva. ikke ha noen betydning for selskapets drift.

Dere betaler heller ikke 28 % skatt for all inntekten til selskapet. Dere betaler 28 % av overskuddet til selskapet.

Selskapet betaler heller ikke 14,1 % i arbeidsgiveravgift av "lønningen" deres, men en eventuell lønn som dere som arbeidstakere mottar.


Er dere egentlig klar til å starte et selskap?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det ser egentlig ut til at det er veldig mye dere har misforstått totalt.

Den første 25%'en du snakker om er vel mva? Det trenger dere i såfall ikke å tenke på sånn sett i det hele tatt, for det får dere tilbake.

Staten skal ikke ha 28% av alle inntekter, de skal ha 28% av overskuddet, som er det dere evt sitter igjen med etter å ha betalt alt av utgifter, altså noe HELT annet enn om det hadde vært av alt av inntekter. Overskuddet kan godt tilogmed være null.

Arbeidsgiveravgift på 14,1% stemmer derimot, men det er vel også det eneste dere har forstått rett… ;)

For MVA'en er ikke egentlig noe DERE skal betale, det er noe kundene deres skal betale, og der er det en viktig forskjell.

I bunn og grunn fungerer det nemlig slik:

Dere tar inn f.ex. en vare for 1000kr, pluss 25%, altså 1250. Men allikevel - fortsett å bruke 1000kr som innpris for varen, noe annet er nemlig bare å forvanske ting for dere selv - tenk "ex.mva" hele veien, helt til dere skal selge varen. Så vil dere f.ex. ha 100% fortjeneste på varen, da blir deres pris 2000kr+mva, altså 2500. 500 av disse er mva, men dere har jo allerede betalt 250 når dere tok inn varen, så disse "får dere tilbake", ved at de trekkes fra de 500, slik at dere beholder 250 av de 500, og dere betaler inn 500 til staten. Ser du hva som skjer? Mva'en har bare gått rett gjennom regnskapet deres uten noe mer om og men, det er ikke en kostnad for dere, det er bare en avgift dere krever inn for staten, fra SISTE LEDD, altså sluttbruker, kundene deres. Så lenge en bedrift er mva-registrert selv, er ikke mva en kostnad, mva-regnskapet deres skal gå i null, ellers er det noe feil et sted :)

Så, si at dere f.ex. har tatt inn varer for 2 mill, og selger dem for f.ex. 4 mill pluss mva. Da har dere 2 mill til å dekke lønn og andre utgifter. Så utbetaler dere f.ex. 500k til hver av dere i lønn, det er 1500000. 14,1% av dette er 211500. La oss si at dere har 200.000 i andre "diverse" utgifter, kontor, lager, osv. Da sitter dere igjen med et overskudd på ca 88.000. Av DET skal staten evt ha 28%, som da blir rundtomkring 24-25000kr.

som sagt, det ble noe ganske annet enn det dere skrev opprinnelig… ;)

Og mva'en? Vel, først legger dere ut 500.000, hvis dere importerer for 2 mill. Så selger dere varene for 4mill pluss mva, altså 5 mill, så da skal staten egentlig ha 1 mill i mva fra dere, men dere har jo allerede betalt 500k, så da trekkes disse 500k (disse skal altså aldri i det hele tatt betales inn) fra den millionen dere har tatt inn fra kundene, og betaler inn de resterende 500k.
 

Glende

New Member
Mva. regnes ut ved 25 % av både frakt og innkjøpskostnad.

(10000*114.1)/100 = 11410 i total utgift for firmaet, kanskje litt dårlig formulert fra min side, men skjønner at man ikke "trekker" fra på lønningen.

Om vi er klare, ikke enda, derfor meldte vi oss på skattekurs, så vi får orden på alt slikt!
 

Dseller

Medlem
Stjeler tråden litt, regner mer at TS har fått svaret på det han lurte på.

La oss si at jeg har 100 000 på konto den 31 desember 2013, hva skjer med de pengene den 1 januar 2014? er det slik at man betaler "skatt" til staten av de pengene man tar med seg inn i 2014 altså overskuddet for 2013?

Har hørt at bedrifter ofte pleier i investere i nye ting rett før årskifte så de slipper å skatte av pengene..

Hvordan er dette? er det slik jeg sier..? - isåfall gjelder dette også for ENK?
 

Glende

New Member
Takk for svar folkens!
Spesielt TorsteinO, idiotsikkert formulert, slik at også jeg forstår!

Har fått mitt svar, stjel ivei, haha..
 

eplebiten

Medlem
Hvis for eksempel et AS har stående 100.000 kr på en konto, så skal det ikke skattes for dette påfølgende år. Et AS skatter bare av overskuddet, og ikke formue.

For et ENK kan det ved noen tilfeller være noe annerledes. Hvis man må betale formueskatt må man også betale formueskatt av de pengene man har innestående på bankkonto. Men dette forutsetter altså at man må betale formueskatt. Noe som de aller fleste i landet ikke gjør.

Når det gjelder årsaken for hvorfor noen bedrifter bruker ekstra mye på slutten av året har ikke nødvendigvis noe med at de ønsker å redusere overskuddet. (Hvorfor skulle de egentlig ønske å redusere det? Hvem ønsker egentlig å redusere et overskudd?)

Det er ikke så uvanlig at det avsettes kapital for et årlig budsjett, og hvis man ikke bruker hele budsjettet kan en avdeling oppleve at de får redusert budsjettet det påfølgende året. For å forhindre dette vil noen bruke det resterende budsjettet for å forhindre dette. Dette skjer blant annet i et selskap jeg arbeidet i tidligere.
 
Topp