Fra altinn sitt skjema:
(Er snakk om under 3000kr i mva fordelt på 26 ordre)
Og må jeg da sende ut en kopi av korrigert faktura til alle berørte ordre/kunder?
Ved siste alternativet kan jeg da korrigerer fakturaene over 50 000 fra f.eks vare 399kr 0% mva til vare 319,20kr + 25% mva så totalsum blir samme?Du kan derimot ikke inkludere merverdiavgift på den aktuelle fakturaen før registreringen i Merverdiavgiftsregisteret er foretatt. En slik registrering kan ta noe tid. I mellomtiden vil dermed omsetningen være merverdiavgiftspliktig, uten at man har lov til å oppgi avgift i fakturaen. Dette kan løses på følgende alternative måter:
- Fakturaen utstedes uten mva., og det tas forbehold om at mva. vil bli etterfakturert. Når registreringen er gjennomført, sender man en faktura på kun avgiften.
- Fakturaen utstedes uten mva., og det tas forbehold om at mva. vil bli etterfakturert. Når registreringen er gjennomført, utstedes en kreditnota samtidig som det utstedes ny faktura med spesifisert mva.
- Det foretas en korrigering i senere faktura med tydelig angivelse av hva som er korrigert.
(Er snakk om under 3000kr i mva fordelt på 26 ordre)
Og må jeg da sende ut en kopi av korrigert faktura til alle berørte ordre/kunder?