Jeg er student og driver et ENK som hobby med salg av webløsninger og grafisk design. I desember 2015 passerte jeg MVA beløpet på 50.000 over en 12mnd periode og sendte derfor inn registrering til merverdiavgiftsregisteret. Søknaden gikk gjennom som forventet, men jeg fikk beskjed om at virksomheten skulle vært registrert allerede 21.06-2015, noe jeg ikke kan skjønne stort av. På dette tidspunkt hadde virksomheten nemlig kun dratt inn 14.900 kr over de seneste 12 mnd. Som følge av dette skylder jeg vel dermed en grei sum med MVA som eventuelt må tas fra egen lomme, med mindre jeg er heldig og kan etterfakturere for moms på tidligere kunder?
Utenom firmaet spiller jeg fotball og ble betalt 6000 kr/mnd for kjøregodtgjørelse i fjor 2015. Jeg ble fortalt at dette er skattefritt og tenkte ikke selv at disse pengene hadde noen tilknytning til de beløpene som kom inn gjennom fakturaer fra mitt enkeltpersonforetak. Dersom jeg likevel summerer disse kjørepengene fra Januar-Juni (6000kr x 6mnd = 36.000) så vil disse 36.000 (kjøregodtgjørelse) + 14.900 (ENK) medføre at jeg passerer MVA-grensen 21.06-15 slik som beskjeden var på søknaden min.
Er det virkelig slik at kjøregodtgjørelsen jeg har fått fra fotballklubben regnes som inntekter for mitt ENK?
På forhånd, takk for svar!
Utenom firmaet spiller jeg fotball og ble betalt 6000 kr/mnd for kjøregodtgjørelse i fjor 2015. Jeg ble fortalt at dette er skattefritt og tenkte ikke selv at disse pengene hadde noen tilknytning til de beløpene som kom inn gjennom fakturaer fra mitt enkeltpersonforetak. Dersom jeg likevel summerer disse kjørepengene fra Januar-Juni (6000kr x 6mnd = 36.000) så vil disse 36.000 (kjøregodtgjørelse) + 14.900 (ENK) medføre at jeg passerer MVA-grensen 21.06-15 slik som beskjeden var på søknaden min.
Er det virkelig slik at kjøregodtgjørelsen jeg har fått fra fotballklubben regnes som inntekter for mitt ENK?
På forhånd, takk for svar!