Jeg begynner å lure på om Msites og undertegnede er litt bombastiske her. Jeg tok ikke med i betraktningen at nettsiden som selger reklame er norsk og retter seg mot nordmenn. Reklamen (tjenesten) leveres dermed "på norsk jord", og burde derfor være mva-pliktig slik som ei hytte som bygges på norsk tomt er det uansett hvor kjøperen kommer fra. Hadde du sendt varen ut av landet eller hadde du hatt et domene som ikke var rettet mot Norge/det norske markedet, ville det ikke være mva ved salg til utenlandsk firma.
(FJERNET LITT)
Takk for svar til dere begge. Nettopp den formuleringen du har funnet er det som forvirrer meg. Om din konkulsjon, hva skjer da om jeg flytter nettsiden over på en utenlandsk server og fortsetter å skrive nettsiden på norsk?
Det kan da ikke være så lett å omgå loven? Eller om ikke det er nok, hva om jeg endrer domenet til norsk.com eller noe?
I forhold til adsense har jeg sett flere skrive at det ikke er MVA på dette selv om om situasjonen er som beskrevet for min del, og om det stemmer så burde det jo ikke være mva på situasjonen hvor et utenlandsk firma kjøper annonseplass hos meg.
Om noen har noe å tillegge er det fint, for jeg har også spurt bedin og skattekontoret og jeg får ulike svar alt etter hvem og hvordan jeg spør.