Mva på innkjøp

Tallnovise

New Member
Når jeg bestiller inn varer til vårt firma som skal videre til vår kunde, så får jeg vår nettopris fra leverandør inkl.mva.

Hvilken funksjon har mva på vår innkjøps netto?
Jeg regner jo ny pris til kunde fra netto og legger på mva på den summen igjen. (kostpris+DG+tillegg+Mva) Er ikke det reell mva som skal betales inn tilslutt?

zapotek

Medlem
Det er kun sluttbrukeren som betaler merverdiavgift. Mellom mvaregistrerte næringsdrivende er merverdiavgift et nullsumspill.

Smbinfo

Medlem
Er du en bedrift som selger til andre bedrifter, se på nettobeløpet på kostnadene dine og fakturer dette videre.

Mange tenker at man da skal legge 8% moms på viderefakturering av reiseregninger, eks flyreiser. Det stemmer ikke. Her tar du eks mva og legger på 25%.

Noen regnskapsførere mener dette er feil, men det er det ikke. Det er kun transportfirmaer som har lov til å fakturere med 8% mva. Så viderefakturer med momskoden du normalt bruker.

Selger du til bedrifter, lat som at mvabeløpene ikke eksisterer. Dvs at en betaling av en faktura ikke er 100% inntekt, kun den delen som ikke er mva (80%). Dette da 20% går til å betale momsen.

Topp