MVA på fakturerte eller betalte fakturaer?

Steve Cash

Medlem
For utsendte fakturaer. (Hvis jeg forstår spørsmålet riktig). Det er dokumentasjonsdato som bestemmer terminen for mva.
Eksempel:
Du sender ut en faktura 28. oktober, som er termin 5, gitt 6 timer i året. Kunden betaler 15. november, som er i termin 6, men det har altså ikke noen med din innrapportereringsfrist å gjøre, du skal betale mva av denne fakturaen i termin 5.

hansson

Langveisfarende
Tips hvis du har tenkt å kreditere fakturaen: Sett datoen på kreditnotaen innenfor samme MVA-periode som fakturaen. Selv om dette betyr at du må tilbakedatere, er det vanlig å gjøre akkurat dette for å unngå å måtte cashe ut MVA til staten som du likevel vil få tilbake i en senere MVA-termin.

Steve Cash

Medlem
Ja, det stemmer, da har en dessverre i første omgang betalt mva, og skatt hvis det går over årsskiftet, for å jobbe gratis. Og det er surt. Men hvis en følger reglene for oppfølging av fordringer, så kan en til slutt føre det som tap på krav, og dermed får en mva tilbake igjen. Myndighetene er ganske strikse på når en kan gøre til tap på krav. Jeg tar det etter hukommelsen akkurat nå:
-Forjeves inkasso.
-Skylder er konkurs.
-Ikke innfridd 6 måneder etter forfall til tross for minst 3 purringer med normalt intervall.
-Etter en helhetsvurdering ansees kravet som uerholdelig.

Derfor er det viktig å følge opp fordringer tett, og gå til inkasso hvis nødvendig selv om det er noe en kvier seg for, særlig hvis en kjenner kunden personlig. Men det er likevel bedre å være ryddig enn å være dumsnill. Er en passiv kan skattekontoret nekte fradrag.

Sjekk sida til noen av disse på forumet som blogger om temaet, der står det mer nøyaktig enn jeg skrev nå, f.eks. smbinfo eller hansson.

Topp