Selger du momspliktige varer, noe de fleste gjør så tror jeg du beskriver det rett.
Under følger en forklaring til hver av punktene på momsoppgjøret:
- Pkt1. Samlet omsetning og uttak innenfor og utenfor mva.loven
Her fører man absolutt alle salg innenfor momsoppgavens periode(året evt terminen).
- Pkt2. Samlet omsetning og uttak innenfor mva.loven
Denne regnes ut fra Pkt3, Pkt4, Pkt5 og Pkt6.
- Pkt3. Omsetning innenfor mva.loven men fritatt for mva
Her er eksempelvis de første 45 000 før man fakturerte neste faktura på eks kr 6 000 og gikk over grensa på kr 50 000,-. Salgt til utlandet vil også falle inn under dette punktet.
- Pkt4. Samlet omsetning og uttak innenfor mva.loven
Vanlig salg med 25% mva. Eks fakturaen som gjorde at du kom over 6000kr og påfølgende faktuaer/salg.
- Pkt5. Samlet omsetning og uttak innenfor mva.loven
Salg av matvarer a 14% mva(15% fra og med 2012).
- Pkt6. Samlet omsetning og uttak innenfor mva.loven
Salg av transporttjenester med mer a 8% mva.
- Pkt7. Beregninsgrunnlag for tjenester kjøpt fra utlandet..
Kjøper du tjenester fra utlandet belaster normalt ikke tilbyder deg for norsk moms. Du skal derfor belaste deg selv ved å oppgi kjøpet under dette punktet.
- Pkt8. Pkt9. og Pkt10.
Disse er veldig greie. Dette er momsbeløpene som vises på dine inngående fakturaer. Her skal du ta med momsen på de varene du kjøpte inn til det avgiftspliktige salget ditt.
Du kan også få med kjøp av driftsmidler(eks kontorutstyr, pcer, nettside mm) hele 3 år tilbake i tid, men må da søke om tilbakegående mvaoppgjør.
De aller fleste regnskapsprogram kan også gi deg en utfylt momsoppgave hvor du kan kopiere tallene over til Altinn. De fleste har også funksjon for å sende disse direkte inn til Altinn.
Da er tiden inne for mitt første moms oppgjør.
På dette oppgjøret har jeg omsetning både før og etter passert 50 000 kr grensen.
Når jeg nå skulle inn å legge inn tallene mine, så ble jeg usikker.
Post 1 er samlet omsetning innenfor og utenfor mva loven: Legger jeg da totalt salg her inn?
Altså både før og etter 50 000 passert.
Ja, men kun salgene innfor terminen du leverer for. Så leverer du nå er dette for November og Desember. Så ta med alle salgene i terminen(både de med og uten mva).
Post 3 er omsetning untatt fra mva loven, legger jeg da inn omsetning før passert 50 000 her, og det varesalget jeg har hatt etter 50 000 passert i post 4, som innerholder omsetning ved vanlig standars sats??
Korrekt. Husk på at du legger inn nettobeløpet(før mva) i post 4.
Eller hvordan setter jeg dette opp, om det ikke skal være slik jeg mener??
Eller er det kun beløpet på omsetning etter 50 000 som skal være med??
(og i så fall, så er det kun mine egne vareinnkjøp etter kr 50 000 som skal være med på fradragsberettiget mva??)
Er uansett kun vareinnkjøpene etter kr 50 000 som skal være med, evt de varene som ble solgt med mva. Kan være kjøpt tidligere, men må være solgt med 25% mva.
Ingen av varene som du solgte momsfritt får du fradrag for. Andre kostnader før momspliktig dato får du fradrag for, men du må dokumentere dem og sende inn en søknad.
Les gjerne artikkelen "
Tilbakegående avgiftsoppgjør".
Vi tar også imot e-post direkte på siden(se nederst).