Kjapp og trygg hosting for Wordpress

MVA omsetningsoppgaven - "Tilleggsopplysninger - Forklaring til avvik i postene over"

Steve Cash

Medlem
Det står ikke noe helt klart om det i Altinn, men så vidt jeg vet skal en gi tilleggsopplysninger hvis noen av postene over har ulogisk fortegn, jeg mener det sto noe slikt i rettledningen den gangen en brukte papiroppgaver. F.eks. at en har negativ omsetning, noe som unntaksvis kan skje hvis en ikke har salg eller svært lavt salg i en termin, og samtidig har skrevet en kreditnota for et salg i en tidligere termin. Hvis en selv mottar en stor kreditnota i løpet terminen kan en jo også ende opp med negativ inngående mva.

Jeg har også noen ganger gitt informasjon om hvorfor hvis en kunde skal ha et stort beløp tilbake, f.eks. p.g.a. investering. Dette har jeg gjort i håp om å unngå bryderiet med begrenset kontrol, og det har tilsynelatende virket etter hensikten, men jeg vet jo ikke om det er tilfeldig. Og jeg tror heller ikke at posten er ment til slik bruk.
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Jeg tror ikke skatteetaten i utgangspunktet har ment at feltet skal brukes i slike tilfeller, men det kan spare deg for ekstraarbeid med kontroll, og dermed får du pengene raskere tilbake. Det tror i alle fall både Smbinfo og jeg, men ingen av oss kan dokumentere det, ettersom etaten ikke har sagt noe om det. Jeg vil tro at det ikke er viktig å fylle ut tilleggsopplysninger hvis en får et småbeløp tilbake en enkelt to-måneders termin, men hvis beløpet er høyt hender det at jeg gjør det. Spesielt er jeg oppmerksom på det der en kunde har årstermin, og får tilbake mva for hele året.
 

Tonny Kluften

Administrator
Vel, i min vesle enkle bedrift gynger det noe voldsomt med å betale inn 50-100000 en termin og neste kanskje få tilbake 50000. Det skjer jo pga at jeg, i enkelte mnd, kjøper inn varer for noen hundre tusen, så selger jeg varene i løpet av noen mnd før jeg kjøper inn nytt en eller to terminer senere og kanskje innkjøpene skjer i lavsesong hvor jeg ikke skal betale mye MVA uansett.
 

Steve Cash

Medlem
Da er jo det å få tilbake mva av og til en del av din normale syklus, noe som etatens folk kanskje vil skjønne hvis du er registrert for handel. Eller kanskje ikke, det er ikke sikkert de kikker eter det.

Har dette med stort beløp tilbake skjedd en eller flere ganger allerede, og har du i så fall fått spørsmål om hva det skyldes? Uansett, så syns jeg ikke du skal skrive merknad hver gang du får mva tilbake p.g.a. innkjøp, hvis du så langt ikke har fått noen kontroll.

Jeg vet ikke engang om alle oppgavene kontrolleres av mennesker, og om det bare gjøres utplukk etter en eller annen regel. Og den regelen kan kanskje variere over tid for alt jeg vet.

Ikke vet jeg om etaten er begeistret for å få for mange oppgaver med tillleggsopplysninger heller, for det tar ekstra tid å åpne og lese disse. Når det gjelder selvangivelsen har Skattedirketoratet gått ut med informasjon til regnskapsførere og leverandører av årsoppgjørssystemer om ikke å produsere unødvendige kommentarer, rett og slett med tidbruk som begrunnelse.
 
Sist redigert:

Smbinfo

Medlem
Vel, i min vesle enkle bedrift gynger det noe voldsomt med å betale inn 50-100000 en termin og neste kanskje få tilbake 50000. Det skjer jo pga at jeg, i enkelte mnd, kjøper inn varer for noen hundre tusen, så selger jeg varene i løpet av noen mnd før jeg kjøper inn nytt en eller to terminer senere og kanskje innkjøpene skjer i lavsesong hvor jeg ikke skal betale mye MVA uansett.

Ja, er forskjell på å få tilbake mva pga utgiftene er store i motsetning til det å ha negativ omsetning pga en kreditnota.

Det kan også være at man har negativ omsetning på noe som ikke berører MVA, eks hvis man har korrigert feil bruk av mvakode for salg til utland (utenfor mvaloven, isteden for avgiftsfritt salg innenfor mvaloven).

Tror det er veldig greit å skrive noe om dette da det er ting de plukker opp og lurer på om du faktisk har kontroll eller ei. Med en god forklaring og kommentar hopper de fort over til neste "sak".
 
Topp