Kjapp og trygg hosting for Wordpress

MVA og import

ChrisE

Medlem
En kompis og jeg har fått tak i en del varer vi ønsker å importere fra USA og har dermed opprettet et DA foretak. Jeg leste i Aftenposten for noen dager siden at man ikke er MVA-pliktig med mindre man har en omsettning på over 50,000 kr. Jeg tror vi har misforstått hele greia, derfor spør jeg om hjelp her.

- Må vi betale MVA på de varene vi importerer eller betales MVA etter vi har solgt varene?
- Er det slik at vi slipper å fakturere kundene våre for MVA for de første 50,000 kronene?

Fint om noen kunne forklart litt rundt dette med MVA for firmaer som driver import og salg ;)
 

sta

Medlem
En kompis og jeg har fått tak i en del varer vi ønsker å importere fra USA og har dermed opprettet et DA foretak. Jeg leste i Aftenposten for noen dager siden at man ikke er MVA-pliktig med mindre man har en omsettning på over 50,000 kr. Jeg tror vi har misforstått hele greia, derfor spør jeg om hjelp her.

- Må vi betale MVA på de varene vi importerer eller betales MVA etter vi har solgt varene?
- Er det slik at vi slipper å fakturere kundene våre for MVA for de første 50,000 kronene?

Fint om noen kunne forklart litt rundt dette med MVA for firmaer som driver import og salg ;)

Ja, dere må betale mva. av varene ved import. Momsen faktureres normalt av fraktselskapet 1-2 uker etter t sedningen har kommet til Norge.

Ja, dere skal ikke legge til mva. på fakturaen til kundene så lenge omsetningsgrensen ikke er nådd, dvs. før dere runder 50,000kr. i avgiftspliktig omsetning ilpt. en 12 måneders periode.

Det er mulig å søke om tilbakegående avgiftsoppgjør slik at dere kan få tilbake momsen dere betaler ved import av varene. Jeg ville tatt en prat med en regnskapsfører om dette, her kan det fort være en del kroner "å tjene".
 

ChrisE

Medlem
Tusen takk for svar. Hvordan fungerer det om vi runder 50,000kr? Vil vi da måtte betale MVA for varene vi tidligere har solgt, eller er det slik at vi betaler MVA fra og med vi har rundet 50,000kr?
 

lpride

Medlem
Det er slik Tonny sier. Det betyr at du legger MVA på den første fakturaen som får din 12-månders omsetning til å overstige 50 000,-. F eks, si du har omsatt for 45 000 NOK og du skal nå fakturere en ny bestilling for 10 000 NOK (eks. mva) må du legge på MVA på denne fakturaen, altså faktura blir da 10 000 NOK + MVA.
 

Epsilon

Medlem
Tusen takk for svar. Hvordan fungerer det om vi runder 50,000kr? Vil vi da måtte betale MVA for varene vi tidligere har solgt, eller er det slik at vi betaler MVA fra og med vi har rundet 50,000kr?

Nei, du må ikke betale MVA for varer du tidligere har solgt. Det du gjør når du rundet 50k er å sende inn kopi av fakturaene dine og dermed bli momsregistrert.
 
Topp