Ved kjøp må man følge reglene av landet der du kjøper, altså, hvor motparten har registrert seg (det er nok der handelen blir avtalt og går i boks).
Kjøper du varer i utlandet er det enkelt - disse skal fortolles (ok, jeg kjøper noen visittkort hos vistaprint av og til, og sålenge beløpet er under 200 slipper man fortollingsgebyr osv - greit med miks mellom meg som person og ENK). Men vanligvis fortolles varer. Importerer du en del kan du få avtale med tollen (og få et fortollingsnr) - de sender deg da hver måned en faktura med momsen som du skal betale. Fordelen er at du har rådighet over varene med en gang. Hvis det er transportselskapet (dhl, dpd osv) som tar seg av fortollingen kan det hende at du får varene, men "du har ikke lov å åpne pakken sålenge de ikke er fortollet" - ahem.
Kjøper du tjenester i utlandet skal det egentlig betales moms over det, det er nok et spesielt skjema som kan brukes til det. Tror det var et tråd om det her en gang.
Grunnen er offisielt at det likekjører utenlandske og innenlandske tjeneste-leverandører eller noe i den duren; for de som er momspliktig er dette jo vas - så jeg gidder ikke gjøre det - blir bare mer papirarbeid av det, og ettersom jeg videreselger disse tjenestene uansett, blir det like mye mva til staten.
Norge er fremdeles ikke med i EU, så leverandører i EU må sende deg en faktura uten MVA (den betaler du her til tollvesenet ved import altså).
Det er ikke uvanlig at noen (små) leverandører ikke vil selge utenfor EU's indre markedet.
Et lite sidesprang: Et selskap jeg har jobbet sammen med selger deler for veteranbiler, og vi har mange ganger hatt en situasjon hvor både leverandøren og kunden er i EU, mens på papir går varene via Norge. Leverandøren sender da direkte til kunden og noen ganger har f.eks. tollsystemet i Italia glemt at varene må importeres og at det skal betales moms - det er bra for kunden på kort sikt, men på ingen som helst måte en god situasjon - det kan det bare blir rot av.