Mulig å "hacke" WP installasjon?

kongen

kongemedlem
Hvis man har WP 3.0 med nettverkfunksjon (multi-user) og man tillater at brukere legger til themes selv - kan en bruker "kødde" til hele WP installasjonen ved å legge inn suspekte koder i egne themes som man installerer (ettersom de suspekte kodene da havner på serveren)?

picxx

WF 09
Ja.
...................

kongen

kongemedlem
Vil det også si at man kan kødde til installasjonen hvis man sperrer for å legge til egne themes men kan forandre på TwentyTen themet? For brukere kan vel forandre på standard-themet på sin egen blogg i en multi-user installasjon?

Kan man sperre for å forandre hovedthemet? Kan man enkelt fjerne theme-menyen i brukerpanelet hos brukere så brukerne ikke får adgang til å se/aktivere andre themes?

kongen

kongemedlem
du må sette deg inn i Roles and Capabilities WordPress Codex

Men om du kjører nettverk så er vel redigeringsmulighetene for temaer fjernet allerede?

Så rollen "Editor" hindrer folk i å installere noe som helst (themes/plugin/oppdateringer)? Så ved å gi rollen "Editor" til alle som oppretter egen blogg så kan jeg være bombesikker på at ingen får sneket inn noen suspekt kode ettersom man med rollen "Editor" KUN kan skrive og redigere poster/pages?

Er "Editor" standard rolle når nye personer oppretter egen blogg på WP nettverk/mu? Eventuelt så går det vel å sette opp det slik at Editor er standard.

Hva hvis jeg har flere brukere på WP nettverk/mu og alle vil ha eget theme?
Eksempel:

picxx.editor.com
tonny.editor.com
paj.editor.com
robert.editor.com
kongen.editor.com

Hvordan kan jeg hindre at brukerne ser hverandres themes når themes blir lastet opp og installert av administrator av nettverket? Er dette mulig i det heletatt? Eller vil alle themes være synlig for alle?

picxx

WF 09
Kan ikke snakke for ms, da jeg ikke har brukt dette, men når det gjelder mu er det viktig å forstå hvordan hvert theme blir "tildelt" brukerne.
Det er ikke slik at hver bruker får kopiert alle themesfiler over til "sin" installasjon, da det kun er noen få filer (deriblant css filer) som er eksklusive for hver bruker, mens resterende themesfiler ligger sentralt og blir brukt av alle brukere.
Skulle hver bruker hatt et "eget" theme ville det gått himla med serverressurser så snart du hadde begynt å fått noen brukere.

Robert

Mr. 66
Så rollen "Editor" hindrer folk i å installere noe som helst (themes/plugin/oppdateringer)? Så ved å gi rollen "Editor" til alle som oppretter egen blogg så kan jeg være bombesikker på at ingen får sneket inn noen suspekt kode ettersom man med rollen "Editor" KUN kan skrive og redigere poster/pages?

Det skal være mulig, men virker som en meget paranoid måte å løse problemet på.

Er "Editor" standard rolle når nye personer oppretter egen blogg på WP nettverk/mu? Eventuelt så går det vel å sette opp det slik at Editor er standard.

Standard rolle er administrator for den bloggen de er tildelt, ikke site admin. Du må nok rote rundt i funksjonen Create user el. for å endre der.

Hva hvis jeg har flere brukere på WP nettverk/mu og alle vil ha eget theme?
Eksempel:

picxx.editor.com
tonny.editor.com
paj.editor.com
robert.editor.com
kongen.editor.com

Hvordan kan jeg hindre at brukerne ser hverandres themes når themes blir lastet opp og installert av administrator av nettverket? Er dette mulig i det heletatt? Eller vil alle themes være synlig for alle?

Du kan manuelt sette det enkelte tema kun tilgjengelig for hver enkelt bruker som administrator.

kongen

kongemedlem
Det skal være mulig, men virker som en meget paranoid måte å løse problemet på.

Så du mener rollen "Administrator" kan være trygt? Kan ikke "Administrator" legge til noe som helst av themes/plugins/widgets eller annet han kan snike inn noen suspekte koder i?

Du kan manuelt sette det enkelte tema kun tilgjengelig for hver enkelt bruker som administrator.

Det hørtes fint ut, og hvis du kan gi en link til hvor det forklares hvordan dette gjøres så ville det vært enda finere...

Topp