Mozil firefox VS internet explorer

OldHP

Medlem
Jeg er iløpet av noen få uker ferdig med en nettside jeg har drevet med og ser virkelig frem til det, til idag. Da såg jeg via firefox mozilla nettsiden min og alt fungerte som det gjør via explorer utenom sidene der jeg har lagt inn en rating tool (poll) med spørreundersøkelser fra websitegear.com

Altså, på explorer er sidene helt bra noe jeg jobbet utifra siden explorer er jo den mest brukte browseren men det ser elendig ut og lite proft via mozilla. Er det noen måte jeg kan få ordnet samme view på mozilla som explorer?

Er det ikke 70% ca. av alle surfere som bruker explorer? Får man ikke bare explorer på de pcnene som kjøpes og som ble kjøpt fra begynnelsen av? For hvis det ikke går å justere siden på mozilla som på explorer så vil isåfall det være en trøst. Liten en. :(

Pleier dere å ha i ettertanke når dere lager nettside på at den skal passe også for mozilla firefox? Eller er det så at siden de fleste bruker explorer så tenker dere ikke på hvordan det ser ut via firefox?

Ståle

Medlem
Mange spørsmål her. Vanskelig å gi deg et svar på det faktiske problemet ditt, da du verken legger med en link til den aktuelle siden, eller kode.

Når det kommer til IEs markedsandel så kommer det veldig ann på hvilken målgruppe du henvender deg til. Men for å gi deg noen tall, så har FINN lagt ut sin statistikk for Mars 09.

De hadde 5,2 millioner unike, og mesteparten Norsk trafikk, så det burde speile Norges befolkning ganske bra. Her er et utdrag av statistikken:

IE7: 58,8%
FF3:14,8%
IE6: 14,5%

Som du så rett påpekte har IE en stor markedsandel, men firefox har også 15%. Hos sider med mer "teknologipublikum" vil FF andelen være endel høyere.

Hvis du kjøper en maskin med windows så er det IE som følger med ja. Jeg benytter FF i den daglige bruken, og de sidene jeg lager må først og fremst se bra ut i denne nettleseren. Men, med jevne mellomrom sjekker jeg hvordan det ser ut i andre nettlesere også (IE, opera etc) og som regel så går det bra.

OldHP

Medlem
Hei

Jeg har verdens rettet publikum med engelsk språk på siden , en filmomtalende nettside er hva den er. Du sa teknologi sider brukes mest av firefox brukere, hva tror du om film?

Ståle

Medlem
Jeg har verdens rettet publikum med engelsk språk på siden , en filmomtalende nettside er hva den er. Du sa teknologi sider brukes mest av firefox brukere, hva tror du om film?

Vil tror FF kommer til å ligge på rundt 20% litt avhengig hvor i verden dine besøkende befinner seg.

Market share for browsers, operating systems and search engines

Uansett så ville jeg prøvd å fått sidene til å se bra ut i de store nettleserene (IE, FF, Safari, Chrome og Opera) Mest sannsynlig så er det bagateller og litt dårlig kode som er årsaken til forskjellene.

peterandrej

pensjonert moderator
Du snur saken litt på hodet siden det jo nettopp er Firefox, Opera, Safari, Camino osv som faktisk følger de internasjonale standardene for hvordan nettsider skal kodes sammen. Internet Explorer kjører sitt eget løp siden Microsoft synes standarder bare er tøv.

Så når nettsiden ser "feil" ut i Firefox, så er den kodet sammen med tanke på Internet Explorer - eventuelt dårlig kodet for begge.

Rent generelt vil du få en helt annen, og bedre, opplevelse av nettet i firefox sammenlignet med Internett explorer. Unntakene er som sagt sider som er kodet spesifikt for IE, men de blir det heldigvis færre og færre av.

onlyme

New Member
Her er fra en av mine sider med 1,5 millioner besøkende i måneden.

MSIE 7.0 42.3%
MSIE 6.0 26.5%
Firefox 3.0 20.2%
Firefox 2.0 3.0%
Safari 2.7%
Opera 2.0%
MSIE 1.8%
Chrome 1.0%
Firefox 1.5 0.2%
Firefox 1.0 0.1%
Firefox 0.1%
MSIE 5.5 0.0%
MSIE 5.0 0.0%
Camino 0.0%

Det er all grunn for å ta FF brukere på alvor. 25% er mye.

muffins

Medlem
IE8 er vel blitt ganske bra med tanke på standarder, men problemet er vel at IE6 fortsatt har en ganske stor markedsandel, så man kan liksom ikke bare gi helt faen i IE6 når man designer sider, selvom det er veldig fristende innimellom :p

OldHP

Medlem
Problemet mitt

er bare på de få (4) sidene der jeg bruker web poll (spørreundersøkelser) fra websitegear.com - Der er den bra tilpasset IE men ikke FF , det blir ulik lengde på pollene, det kan se ut som pollene krymper ved FF browser, de pollene jeg bruker er forresten html kode, det er noen koder for java script som jeg kan velge også, tror dere det hadde vært bedre?

Ståle

Medlem
er bare på de få (4) sidene der jeg bruker web poll (spørreundersøkelser) fra websitegear.com - Der er den bra tilpasset IE men ikke FF , det blir ulik lengde på pollene, det kan se ut som pollene krymper ved FF browser, de pollene jeg bruker er forresten html kode, det er noen koder for java script som jeg kan velge også, tror dere det hadde vært bedre?

Vanskelig å si om det vil funke bedre, men det er vel en sannsynlig. Bare en måte å finne det ut på. Test. ;)

Selv bruker jeg FF3 når jeg setter opp sider nettsteder. Wordpress osv...
Bruker et fiffi program som heter IETester. Her er alle versjonene av IE i en nettleser. Fra versjon 5,5 til versjon 8.
Greit program/nettleser som tester hvordan siden din vises i ulike versjoner av IE...

Sist redigert:

OldHP

Medlem
Ordnet seg.

På en eller anen måte. Nå ser det faktisk bedre ut på FF enn IE men begge er bra nok utifra min standard.

Topp