Mottok purregebyr på regning etter at den var betalt

Har googla for å finne svar på dette her, men meningene er visst mange - er det ikke sånn at om jeg betaler en regning før jeg mottar purring, slipper jeg å betale purregebyret? Har seg sånn at en regning slipped through the cracks og jeg fikk ny regning med purregebyr dagen etter at jeg (endelig) betalte.

Har skjedd et par ganger før, med småsummer. I de tilfellene har det alltid vært sånn at jeg bare har kunnet se bort i fra purregebyret selv om regninga allerede var underveis da jeg betalte.

Edit: Maila dem, og nå fikk jeg svar. Kravet var etter sigende rettmessig ettersom dato for frist for inkassovarsel var utløpt da jeg betalte. Samtidig sier de at de, for å være imøtekommende, kan kutte salæret i to slik at jeg bare betaler halvparten av kravet. Dette hørtes jo veldig underlig ut?

Sist redigert:

zapotek

Medlem
Purregebyr kan ikke sendes før det har gått 14 dager etter betalingsfristen har utløpt. Så uavhengig av når du får purrenotaen, så gjelder følgende (dersom fakturautsender velger å legge på purregebyr):

Har du betalt innen det har gått 14 dager etter betalingsfrist, slipper du purregebyr.
Har du betalt etter det har gått 14 dager etter betalingsfrist, må du betale purregebyr.

Sånn å forstå ja.. Jaja, må vel ta lærdom til neste gang. :)

Riktig så snilt av dem å kutte regninga i to da.. Dog veeeldig merkelig å bare gi opp halve summen (kravet var på nesten 1000 kr for toll på datautstyr jeg fikk inn i landet med DHL).

Sist redigert:
U

UglyKidJoe

Guest
Du skrev:

"Edit: Maila dem, og nå fikk jeg svar. Kravet var etter sigende rettmessig ettersom dato for frist for inkassovarsel var utløpt da jeg betalte. Samtidig sier de at de, for å være imøtekommende, kan kutte salæret i to slik at jeg bare betaler halvparten av kravet."

Det betyr at du skal betale hele salæret men delt i to regninger, du får sikkert en regning til på 460 kr etter en måned eller noe slikt.

Har maila dem for å få klarhet i dette.

Synes kravet var fryktelig høyt. Har aldri fått noe sånt før. "Utenrettslige kostnader" kalte de det visst, som vel er navnet de bruker på inkassogebyret.

hansson

Langveisfarende
Var det et inkassobyrå som sendte ut denne betalingsoppfordringen? Hvis ikke høres det ut som tollfirmaet har tatt seg for godt betalt i utgangspunktet. Les i hjelpa på conta-inkasso.no om hvor store makssalærene er når de sender ut kravet selv.

Per lov, om jeg ikke har lest fryktelig feil, kan salæret maks være 680 kroner. Her er det rett under 1000, så tror bare jeg betaler det som skal betales så det ikke blir noe krøll der, også får jeg heller sende dem en regning om det viser seg at jeg har betalt for mye. Tenkte å se mer på denne saken i morgen.

Takk for tipset, hansson. Ja, det var et inkassobyrå, på vegne av DHL.

hansson

Langveisfarende
Sjekk denne PDF-en som viser hvor mye de har lov til å ta: http://www.inkasso.no/dokumenter/Inkassosatsene 01 01 2012.pdf. Merk at krav mot næringsdrivende har høyere satser enn mot forbrukere (gjelder kun inkassobyrå, ikke egeninkasso).

Det ser altså ut som at fakturaen du betalte var på mellom 2500 og 10 000 kroner. Hvis kravet var på under 2500 krever de for mye. Saken er enda ikke blitt en "tung sak", noe som betyr at en betalingsoppfording fremdeles er ubetalt 28 dager etter fristen.

Regninga var på ca 4500 kr. Nei, blir ikke noe sak av det nå, jeg har jo alt betalt de 460 kronene de skulle ha. Men vet ikke om jeg skal betale resten og da - antar det, for fryktelig merkelig om de bare lar 500 spenn gli mellom fingra sine sånn uten videre..

Takk for linken, btw. De 930 kr som står oppført stemmer nok temmelig nøyaktig, tror jeg. Var gjennom foretak, enkel sak for over 2500 kr.

Topp