Momsregler - salg til Sverige

Kassimaja

Geocacher
Den enkleste måten er sikkert å la et svenskt firma stå for salg og utsending. Det er mulig et firmasom KHG kan hjelpe deg,men for at det skal lønne seg skaldu omsette for en del millioner til Sverige.

n0stra

Medlem
I og med at vi lager håndlagede produkter og har flere designavtaler vi ikke har lov til å la andre firma benytte seg av tror jeg dette blir ganske uaktuelt :) Vi har heller ingen mulighet til å garantere et annet firma nok omsetning til å dekke en egen ansatt samt lokaler og produksjonsutstyr.

Kan jo ikke være stort værre/vanskeligere å håndtere innbetaling og registrering i sverige enn det er å betale inn samme sum her i Norge skulle man tro.

Vi benytter Visma som revisorer og regnskapsfirma hvis det skulle ha noe å si.

Julian Alois Barthel

Webmaster innenfor Reise
tviler på at dette er noe stort problem...
Regner med at de har noen lignende regler i sverige med tanke på omsetning under 50.000 så er man ikke mva pliktig...

Er ikke sikker... men regner med det.. vet at sverige har flere typer bedrift enn norge....
Slik jeg har forstått det har de feks en type bedrift for butikk, en for produksjon osv..

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg prøvde å få en forhandler i Sverige for Festivo hagebelysning. Ble ikke noe av det den gangen, desverre, men det er nok avhengig av person. Finner du noe som kan tenke seg være forhandler/agent burde det ikke være noe stort problem.

Ville prøvd å finne en lignende forum som webforumet i Sverige. Kanskje noen av vår svenske eller tidligere svenske medlemmer kan hjelpe med det?

sta

Medlem
Ved salg til sverige skal man jo betale 25 % moms til den svenske stat istedet for den norske. Vi ønsker jo at dette ikke er noe kunden skal måtte gjøre selv, noen som har erfaring/kunnskap hvordan man lett setter opp dette?

Sender du varene fra Norge er du ikke ansvarlig for innkreving av svensk moms, det er det mottaker som må gjøre. Du selger bra produktet uten norsk moms og sender det til Sverige med nødvendig tolldokumenter, så tar den svenske tollen og mottaker seg av resten.

n0stra

Medlem
Sender du varene fra Norge er du ikke ansvarlig for innkreving av svensk moms, det er det mottaker som må gjøre. Du selger bra produktet uten norsk moms og sender det til Sverige med nødvendig tolldokumenter, så tar den svenske tollen og mottaker seg av resten.

Det er akkurat det jeg ønsker å unngå. Det er mye mer profesjonelt og mindre avskrekkende når butikker gjør slik som svenske fyndborsen.se samt diverse itselskaper og ordner dette for kunden i forkant.

Vår største kjøpesterke gruppe er kvinner i 40-50 årene som ikke har for vane å kjøpe så mye på nett fra utlandet og helst vil ha en så enkel løsning som mulig. At de da får tollpapirer og skal betale moms når varen hentes vil skremme bort mange, selv om man informerer tusen ganger om det i forkant er det mange som ikke får det med seg.

Kassimaja

Geocacher
En ting du skal ha i bakhodet. Det svenske tullverket krever ikke inn MVA på forsendelser der MVA utgjør mindre enn 100 kroner. Kanskje du klarer å holde deg innenfor dette?

n0stra

Medlem
Har nå tatt runden med det norske tollvesnet i akershus, tollvesnet i trøndelag, exportavdelingen, regelavdelingen, skattelovavdelingen ved skatteetaten og finansdepartementet, venter på svar tilbake fra de som jobber med skatteavtaler med sverige, tollpost, posten norge skal også ringe tilbake. Steike ta for en karusel. Og "sjokkerende" nok så er det få eller ingen som skjønner bære i det offentlige :)

Topp