Momsprosent på webutvikling og generell datahjelp

Det er mye, gitt. Om man skal operere med priser som er til å leve med for kunden blir det jo nesten ikkeno til overs når skatt, moms osv er betalt. Nå er det vel slik at man får tilbake momsen, er det ikke det? Men akkurat hvordan får man den tilbake om man feks driver et firma som reparerer datamaskiner, som det jeg gjør? Jeg kjøper jo ikke inn noen ting som jeg kan få tilbake moms for - eller misforstår jeg noe vesentlig når det gjelder dette her?

A

aabbcc

Guest
Nei, det er jo et problem, som må løses med høyere pris eller mer effektiv arbeidsprosess.

For budsjetter og regnskap er det en fordel å regne eks mva. Både på kostnader og inntekter.

Mva skal betales inn, men du får fratrekk for inngående mva. Altså om du reparere en pc for 1000 kroner eks mva, så skal du betale inn 250 kroner, og du fakturer kunden din 1250. Har du kjøpt en ny harddisk for 500 eks mva så betalte du 125 kroner i mva til leverandøren. Det skal du trekke fra når du skal betale inn din mva. Du betaler med andre ord 250-125=125 i mva til staten. Overskuddet ditt på denne jobben er det da lettere å regne på uten å blande inn mva. Du fakturerte 1000 eks, og hadde 500 eks i utgifter - da blir det 500 kroner i fortjeneste.

Av spørsmålene dine gjetter jeg at du kanskje er nylig mva-registert? I så fall må du huske at for bedrifter så spiller det fint liten rolle om du legger på mva eller ikke. Så om du i dag tar 1000 kroner for å fikse en pc, men ikke er mva-registrert, så vil bedrifter ikke reagere på om du legger momsen på toppen. Siden bedriftene får fradrag for sin inngående mva. For privatpersoner er denne prisøkningen ikke nødvendigvis like velkommen.

Og for all del - husk at mva skal betales, så selv om du har noen penger i banken, så må du holde av en del til mva-regningen. Å glemme å holde av penger til mva er, ifølge en venn i skatteetaten, det som slår flest bedrifter konkurs i Norge.

Håper det ikke ble altfor dårlig forklart.

aabbcc

Takk for godt svar! Har vurdert det en stund å fokusere på bedriftskunder, og det du skriver her er jo et godt argument for å gjøre det.

Har for øvrig ikke tjent mer enn 15k siden jeg begynte med det nye firmaet, så konkurs er et stykke unna enda hva innbetaling av moms gjelder.. :)

TorsteinO

Art Director & grunder
Å glemme å legge av mva kan være en bitch. Anbefaler å ta mva i tomåneders terminer hvis du ikke er veldig flink med sånt og god på å holde deg selv i nakken, selv om det blir litt mer jobb enn årlig. Det er lettere å hoste opp 20.000 litt faderlig fort enn 120.000 for å si det sånn.

Hilsen "been there done that" (men klarte å ordne det i siste liten)

A

aabbcc

Guest
Da er vel mva også et lite stykke unna... Man skal/kan vel ikke registrere seg før man har en omsetning på 50.000 kr i løpet av en 12 månedersperiode.

abc

Er bare registrert i enhetsregisteret enda, men regner med at ting begynner å "flytte" på seg litt raskere i tiden fremover; er i ferd med å starte et par bedrifter til der det også er moms som må betales inn, så skal få fiksa alt slik at det ikke blir no surr. Hater å ha gjeld og sånt, så..

Med det samme vi er i gang - noen anelse om det skal trekkes moms fra penger jeg tjener på å selge e-varer over Facebook på en engelsk side?

spikre

peterhamre.no
Jeg betaler kun MVA én gang i året. Har lite inngående MVA, så har laget fakturaprogrammet slik at jeg alltid får opp totalt kronebeløp som er fakturert i MVA. Inngående MVA som jeg trekker fra, dekker normalt regnskapskostnadene - så da var den kostnaden spart opp til også... Så lenge man har en konkret beløp, er det enkelt å holde av dette på egen høyrentekonto. Bare ikke glem at pengene ikke er dine, du bare holder dem for staten...

Topp