Momsoppgjør

lemaso

New Member
Hei, hvordan søker jeg om ett momsoppgjør i året ? Vet det skal være inne hos Skatteetaten innen 1 feb. Er det et skjema på Altinn jeg kan bruke eller er det nok å sende et brev til Skatteetaten ? Må dette gjøres hvert år? Takk for svar.

lemaso

New Member
Takk for svar. Lurte på en ting til. Las en plass at man kunne trekke fra lønn til egne barn hvis de hjelper til i firmaet. Er dette tilfelle ? Må jeg betale arbeidsgiveravgift , eller hva ? Er det noen plass dette er omtalt ?

hvoslef

Student
For å unngå å lage en ny tråd stiller jeg spørsmålet her.

Jeg har fått godkjent ett momsoppgjør i året for 2015, men ser nå at omsetningen nærmer seg grensen på millionen. Er det noen som har vært i samme båt, og vet hva som skjer hvis jeg passerer grensen? Jeg er kjent med at jeg skal rapportere til Skattemyndighetene, men jeg lurer på om jeg skal stoppe salget eller ikke.

Sitter dessverre midt i en hektisk studieperiode og har planlagt å regnskapsføre hele året i juleferien og starten av nyttår. Frister derfor lite å skulle begynne å regnskapsføre alt nå i november eller desember.

Så er det noen som har opplevd det samme, eller kjenne til den normale prosedyren?

Steve Cash

Medlem
Du skal si fra. Hvis du passerte grensen i oktober skal du levere for de første 10 mnd så vidt jeg husker. Hvis du passerer først i november desember blir det vel ikke før etter at året er ute, men da kanskje 10. feb i stedet for 10. mars. Hvis du bare venter til etaten oppdager det selv etter 10. mars kan du i verste fall få en smekk.
Du kan jo ringe skatteetaten og spørre, selv om du kan risikere et svar som kolliderer med studieplanene dine, men det er kanskje likevel ikke det verste som kan skje.

hvoslef

Student
Du skal si fra. Hvis du passerte grensen i oktober skal du levere for de første 10 mnd så vidt jeg husker. Hvis du passerer først i november desember blir det vel ikke før etter at året er ute, men da kanskje 10. feb i stedet for 10. mars. Hvis du bare venter til etaten oppdager det selv etter 10. mars kan du i verste fall få en smekk.
Du kan jo ringe skatteetaten og spørre, selv om du kan risikere et svar som kolliderer med studieplanene dine, men det er kanskje likevel ikke det verste som kan skje.

Det har aldri vært et spørsmål om å ikke si fra, da dette er et tydelig brudd på kriteriene for å få muligheten til årlig oppgjør. Jeg tenkte mer på om jeg skulle stoppe salget for å unngå å iverksette konsekvensene, som og plutselig måtte plutselig regnskapsføre de siste ti månedene i løpet av kort tid. Derimot ser det ut som jeg blir å fortsette salget å håpe på at grensen blir passert i november eller desember, basert på ditt svar @Steve Cash.

Har og sendt avgårde mail til Skatteetaten og spurt. Oppdaterer tråden hvis jeg får noe nevneverdig svar innen rimelig tid.

Topp