Jepp, henger med. Men så lenge du ikke tjener mer enn 50k er det ingen vits, altså.
Bare så det er sagt, det er en stor fordel å være innmeldt i MVA registeret. I praksis kjøper du inn varer uten MVA.
Du trenger ikke å legge til MVA på varene du selger, men da kan du jo kreve det du ville ha krevd inkludert MVA og tjene mer (inntil 50k-grensa), så det argumentet er ikke gjeldende.
Men da blir han jo dyrerer enn sine konkurrenter... Det kommer selvsagt ann på om kundene hans er private eller bedrifter, men om det er bedrifter så er jo de fleste bedrifter mva-registrert, og de ville fått igjen momsen... Så om han ikke legger på mva, men en prisøkning tilsvarende mva-satsen, så blir jo dette fordyrende for kundene hans.
Nei, han vil ikke bli dyrere enn sine konkurrenter frem til grensa på 50k gitt at disse må legge til MVA på sine salg.
Nå finnes det en side til av MV saken. Jeg er MVA registrert og får tilbake all MVA jeg betaler i "inntekts erverv", men jeg krever aldri MVA fra mine kunder. Produktene jeg selger er unntatt MVA. Da får du i både pose og sekk da...
Når har 50 kr blitt momsen av en inntekt på 200 kr?
200 kr / (1+0,25) = 160 kr
200 - 160 = 40 kr !!!
Det er helt etter reglene, det er det som er det fine. Jeg hadde vell ikke sittet på et offentlig forum og fortalt at jeg svindlet staten med fullt navn.