Moms uten å være registrert

chissi100

New Member
Hei!

Kan noen hjelpe meg litt med å forstå momsen før du er momsregistrert, altså passert 50.000 grensen?

Hva om jeg kjøper en vare fra en leverandør som enkeltpersonforetak, betaler prisen for denne varen inkl. moms så får jeg altså ikke igjen denne momsen for dette kjøpet senere da jeg ikke er momsregistrert.
Og om jeg da videreselger denne varen til en sluttbruker(privatperson) skal jeg altså ikke legge på moms i prisen og jeg heller ikke betale inn noe moms. Har jeg misforstått eller er jeg inne på noe? :)

Forvirrende alt dette her med regnskap osv.

Du søker om tilbakegående avgiftsoppgjør samtidig med at du registrerer deg.
Du får ikke mva tilbake på varer som allerede er solgt (pga de er ikke solgt med mva), men du vil nok få fradrag for innkjøpte varer som senere skal bli solgt med mva.

Steve Cash

Medlem
Så lenge vi prater om kjøp av varer for videresalg så får du ikke tilbake mva senere hvis disse varene selges videre uten at du kommer over 50 000 i omsetning i løpet av en tolvmåneders periode. Du skal heller ikke legge til mva ved salg så lenge du ikke er registret.

Edit: Jeg bruke så lenge på å skrive at ajourregnskap kom meg i forkjøpet, fikk en telefon inn. Min post ble i og for seg unødvendig, men jeg lar den ligge der.

chissi100

New Member
Så da får jeg ikke moms tilbake og jeg skal heller ikke sette av moms siden jeg ikke skal betale noen moms ved salg?

Topp