Moms på varer kjøpt i Norge

bente_jente

Medlem
Heisann!
Er igang med å planlegge min lille nettbutikk og støtte på en problemstilling jeg ikke har funnet svaret på: Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe mine varer fra utlandet og har funnet ut av alt som har med moms og toll å gjøre i den sammenheng. Men nå fant ejg plutselig ut at jeg også skal kjøpe varer fra norske leverandører. Denne leverandøren har selvsagt priser eks. moms.
Før jeg er momspliktig, skal jeg bare be de legge på moms på varene jeg kjøper? Kommer de til å gjøre det automatisk? Vil jeg se ut som en total nybegynner hvis jeg spør leverandøren om dette (hvilket er grunnen til at jeg spør her inne i stedet)?

Dag Frogner

Supermedlem
Du må betale moms uansett om du er momspliktig eller ikke fordi leverandøren din ikke har lov til å selge uten moms så lenge de er momspliktige. Forskjellen er bare at når du blir momspliktig, får du momsen tilbake.

Nå blir det altså en utgift for deg, mens senere går det opp i opp med moms.

Du kan også søke om tilbakeførende oppgjør noe som betyr at du kan få tilbake de moms pengene du nå må betale inn.

Steve Cash

Medlem
Ja, du får mva tilbake i form av tilbakegående avgiftsoppgjør når du blir mva-registrert, men unntak av kjøp av de salgsvarene som gikk med til å selge for de første kr 50 000. Sagt på en annen måte, du får ikke mva-fradrag for varer du selv selger før du blir mva-registrert.

bente_jente

Medlem
Ok, så leverandør vil uansett legge til moms på fakturaen til meg. Da er jo det greit. Fint å kunne stille "dumme" spørsmål her i stedet for til leverandør. :eek:

At jeg kan få tilbakebetalt moms på det jeg fremdeles har på lager den dagen jeg blir momspliktig har jeg fått med meg. Det blir jo sikkert en liten jobb å søke om, men det går jo fint.

Takk for svar!

Topp