Moms på salg av bedriftskonsept?

koko

New Member
Jeg har solgt besdriftskonseptet mitt.

Skal jeg legge til mva når jeg fakturerer kjøperen for dette?

Gjelder kjøpet av selv bedriftskonseptet, navnet, logo, osv., ikke varelageret eller noen andre fysiske gjenstander eller tjenester.

Steve Cash

Medlem
Det er litt uklart hva trådstarter legger i uttrykket bedriftskonseptet. Varer og tjenester som selges som ledd i overdragelse av virksomhet, eller del av virksomhet, er fritatt for merverdiavgift etter merverdiavgiftsloven § 6-14.

Det er en forutsetning at det som overdras kan stå på egne ben, og at kjøper skal drive virksomheten videre på omtrent samme måte som selger gjorde. Det må vurderes i hvert enkelt tilfelle om kravene til avgiftsfrihet er oppfylt, men normalt skal driftsmidler og varelager inngå, her står det at de ikke gjør det. Andre momenter er om en overtar ansettelsesforhold og driver videre i samme lokale.

Kort sagt er det for få opplysninger i startinnlegget til å konkludere. Det beste rådet er antakelig å henvende seg skattekontoret for en vurdering.

koko

New Member
Kjøperen har egen bedrift fra før så de kjøper ikke min bedrift som en enhet. De kjøper rettighetene til å bruke navnet og profilen.

Så ja, på en måte kjøper de "idéen", eller rettighetene. Er idéer mva-pliktige?

(Jeg har sendt inn forespørsel til skatteetaten, men venter for gjeves på svaret så langt)

Steve Cash

Medlem
Fortsatt er det ikke så enkelt å avgrense hva du egentlig selger, men jeg vil ikke kalle det en idé. Hvis dette er en forretning som er i drift nå ligner det mer på salg av virksomhet. At de ikke samtidig kjøper foretaket ditt er ikke avgjørende. Du skrev i startinnlegget at det ikke følger med varelager eller driftsmidler, er dette fordi du skal beholde begge deler selv, fordi du skal selge det til noen annen, eller fordi det ikke finnes varelager eller driftsmidler? Skal du slutte med virksomheten selv, eller gjelder salget rettigheten til å drive med det samme som deg, f.eks. i et annet geografisk område.

Salg av lisenser og rettigheter er merverdiavigiftspliktig, salg av virksomhet eller del av virksomhet kan som nevt over være fritatt for mva, men det avgjørende blir om det "følger med nok" i handelen til å oppfylle kravet.

Topp