Moderatorer

Gomlers

Member
Hei..

Jeg har akkurat lansert et forum på et nettsamfunn. Dette er ikke akkurat noe webforum, og de fleste medlemmene ligger "midt på treet" hva angår kunnskap om internett, forumer, phpbb, osv..

Moderatorer både nå og i fremtiden trenger derfor opplæring.

Er det noen som har noen erfaringer i forhold til dette? Hvordan trener man egentlig opp en moderator som ikke er fryktelig kjent med verken phpbb eller nettsamfunn generelt.

Trenger nok å gi opplæring både på moderator-funksjonene, OG på det å faktisk gjøre moderator-oppgaver.. Noen som har noe forslag på hvor jeg burde begynne?

Jeg kjører phpbb2.0 heavily modifisert, så det er ikke snakk om å oppgradere til phpbb3.0 (for de som måtte foreslå det)

picxx

WF 09
Normalt vil man vel gi moderatorverv til (meget) aktive medlemmer på et forum.
Om man er aktiv vil man jo allerede være godt kjent med forumets funksjoner, og moderatordelen vil jo bare være noen få ekstra knapper å holde styr på.

Det beror selvsagt også på hvilke rettigheter du gir moderatorene.
Om de også skal administrere forumet bør de vel på forhånd enten ha drevet et forum selv, eller tidligere hatt erfaring fra å administrere forum.

Dokumentasjon omkring phpbb finnes jo også i rikt monn på phpbb.no

Gomlers

Member
Du har nok rett i at det bør gies til meget aktive medlemmer..
Jeg har jo egentlig ikke noen meget aktive medlemmer enda - siden alt er såpass nytt, men vil gjerne være tidlig ute, slik at vi eventuelt kan "vokse med oppgaven".

Men takk for svar :)

phpbb har jeg jo sett på et par ganger ja ;)

Gaasehud

Medlem
Eller så funker det sikkert å "Utlyse ledig moderator-stillinger for interesserte". Ikke slik at de får betalt, men at folk som kan noe om emne skal få vise det og få en hobby (til). Altså at du tipser om det på andre fora.

Gomlers

Member
Eller så funker det sikkert å "Utlyse ledig moderator-stillinger for interesserte". Ikke slik at de får betalt, men at folk som kan noe om emne skal få vise det og få en hobby (til). Altså at du tipser om det på andre fora.

Den var absolutt ikke dum.. men tror du de andre forumene synes noe særlig om at jeg bruker dem til å "utlyse ledige forum-stillinger"?

Jeg ville jo naturlig ha valgt et forum som omhandler det samme som mitt eget..

Gaasehud

Medlem
Ja, kan jo være litt ekkelt hvis du gjør det på en sleip måte.
"Kom og besøk mitt forum i steden, det er mye bedre, men jeg trenger moderatorer!" Den går ikke.

En som gjorde det på en ok måte på NWF for en liten stund siden.

tja, var visst en god stund siden, men denne metoden går vel an? Tør jeg spørre hvilket emne forumet ditt omhandler? :)

Gomlers

Member
Jo.. sjangeren er intet annet enn bryllup :D
En som gjorde det på en ok måte på NWF for en liten stund siden.
tja, var visst en god stund siden, men denne metoden går vel an?

Hva mener du? Hvordan gjorde han det?

Gaasehud

Medlem
Ok, synes du bare bør prøve deg på noen bryllupssider da, jeg.

Mente bare at han sa det på en ordentlig måte, og at han "ikke var en konkurrent". Sier du det slik på ei bryllupsside, kan det hende de ikke dreper deg. Og uansett får du kanskje noen derfra.

Lykke til! :)

Gomlers

Member
Det var selvfølgelig også en god løsning brukernavn.. utrolig hvor lite en faktisk klarer å tenke på, når det er første gang man gjør ting..

Herregud.. spørsmålet svarer seg liksom selv ;)

PS. Den feeden du har akkurat nå.. sexsex... den selger sikkert bra :D

Topp