Er enig med Peter Andrej, og mener at minst ti av de elleve punktene i artikkelen ikke helt stemmer med virkeligheten.
Responsivt design kan brukes til andre ting også, og da særlig media queries, blant bør det etter min mening brukes på enkelte sider for å tilpasse de bedre til større skjermer.
De fleste sider i dag er tilpasset 960px, og de aller fleste har vel skjermer som er noe større enn dette, og med media queries kan man med hell gjøre innholdet litt større på store skjermer, ettersom 960px er fryktelig smått på skjermer som er rundt 2000px og oppover i bredde.
På mine skjermer blir for eksempel en av Norges største nettsider, finn . no til en liten knøtt i venstre marg, og det må zoomes grovt for å få en brukbar størrelse.
Når det er sagt så er det forskjell på å lage en app for iOS som kun skal virke i webkit på en viss skjermstørrelse, og det å tilpasse en presentasjonsside for et firma til å fungere sånn delvis på en telefon, og i de aller fleste tilfeller er det snakk om tilpasse innholdet litt, fjerne noen elementer og bilder osv. noe som enkelt gjøres med javascript eller css3 i stedet for å lage en ny side kun for mobil.
Om to år så vil jeg tro at mye av dette ikke er fullt så relevant, enten lager man apper, eller så lager man nettsider, og iPhone 4 er allerede 960px i lengste retningen, de nye HTC telefonene er enda litt mer, det samme med iPad og flere andre telefoner (blant annet Google's egen Galaxy Nexus eller hva den nå heter), så egne mobilsider tilpasset ned til 320 eller 480px for disse nye telefonene/paddene er bare tull, og om noen år har vel de fleste byttet ut sine gamle telefoner med slike nye modeller som har oppløsning nok til å klare vanlige nettsider helt fint, og med ny fancy CSS slik som font smoothing, antialiasing og annet dilldall så er det bare snakk om små tilpasninger for å få hele nettsider til å vises like bra, hvis ikke enda bedre på en telefon, og iPhone 4 støtter blant annet hardware accelerated grafikk og en del andre ting som fortsatt ligger litt fram i tid for stasjonære edb apparater.
Også som Peter Andrej sier bør man unngå å bruke for mye bilder, og jeg mener det gjelder for alle nettsider. De aller fleste har i dag nettlesere som støtter gradients, box shadow, text shadow, alle mulige fonter og en haug med andre ting, og i mange tilfeller så kan man lage samme nettsiden med 90% mindre bilder enn det man gjorde tidligere.
Bakdelen er de få som fortsatt har en gammel nettleser, men de tar vi lang fart og dr|t3r i, og en del av css3 dingsene, slik som gradients støtter bruk av bilder som fallback, og bildene lastes kun inn dersom gradients ikke er støttet osv.
Hvis bare Opera og MicroSoft snart kunne slutte å lage nettlesere nå så hadde alt vært mye enklere, selv om IE10 faktisk ser ut til å støtte det aller meste av css3, det er verre med Opera.