Minstefradrag både på lønn og næringsinntekt for 2010?

Får man minstefradrag kun på lønn? Hva med evt. overskudd i næring? Eller gjelder kun de fradragene man førere i regnskapet? Dette kan være et gammelt tema, men det oppdateres vel etter hvert? Jeg er usikker.

Hmmmm ?

Takk for svar. Dette var urettferdig ja. Men stiller deg seg annerledes dersom en kun har næringsinntekt? Heter dette "klassefradrag"? Er dette det samme som minstefradrag?

Dette er vel da kanskje fordi man som ENK kan skrive av utgifter til inntekts erhvervelse? Så da regnes det med at det er nok? Men du sa ikke noe om klassefradraget. Hvor det kommer inn i bildet.

Miniforetak

Medlem
Det regnskapsmessige overskuddet i enkeltpersonforetaket beskattes med 28% (alminnelig inntekt)
Det regnskapsmessige overskuddet er omsetning minus bokførte kostnader.

Ved ligninga trekkes det fra et personfradrag før skatten beregnes. For 2010 er dette fradraget på 42.210 kr i skatteklasse 1, og 84.420 kr i skatteklasse 2

Den beregnede personinntekta skattlegges med trygdeavgift (11 % for selvstendig næringsdrivende) og eventuell toppskatt.

hansson

Langveisfarende
Personfradraget får man uansett hvor pengene stammer fra (lønn, næring, royalty, provisjon...) så det er fremdeles en forskjell i og med at næringsdrivende ikke får minstefradraget. I tillegg er trygdeavgifta høyere og vederlaget for dette dårligere. Men næringsdrivende kan investere overskuddet i firmaet og dermed teoretisk sett betale 0 i skatt, en fordel lønnstakere ikke har. Men også firmaeiere må ha penger å leve av, så i praksis kommer vel lønnstakere best fra det. Men forskjellen er nok mindre enn mange tror.

Atian

Medlem
Konklusjonen er at det i mange tilfeller ikke lønner seg å drive som ENK. Etter flere år har jeg gått over til AS og anbefaler dette! Nå som startkapitalen er nede i 30.000 og du ikke trenger revisor, er terskelen lav og sikkerheten høy!

Atian

Medlem
Det er ikke gitt at det lønner seg å gå over til AS, kommer an på hvor mye man tjener. Et AS betaler arbeidsgiveravgift.

Det er sant. Men om du utnytter fordelene som er med AS vil du i de aller fleste tilfeller spare penger på dette. Selv om du har arbeidsgiveravgift, så får man også minstefradrag på personlig lønn. Noen prosenter lavere skatt er det også. Viktig for mange er også at du ikke tar personlig risiki i egen formue/eiendeler med AS. Selv med lav inntekt fra mitt firma sparer jeg mange tusen kroner :)

Topp