Sammenligner du en besparelse på ca 30.000 med epler og pærer? Denne tråden handler som sagt om hjertesaker, ting som er viktig for MEG. Om jeg skal snakke om hva som er best på vegne av Norge, så vil nok toppsakene mine bli noe helt annet, da jeg tror de aller færreste har nytte av at revisjonsplikten blir borte for aksjeselskaper med omsetning på under 5 mill. Men for meg som person, så er dette den største.
Nei, jeg trakk fram en marginal sak (SVs skolemåltid) som et eksempel på at folk stemmer i valg nærmest utifra innfallsmetoden. Jeg kan forstå folk - jeg er nok blant dem - som stemmer "taktisk". Pr i dag synes jeg at privat sektor har blitt for stor, og har hatt for høy vekst sammenlignet med off. sektor - så da stemmer jeg til venstre for å vri den økonomiske politikken i den retningen.
Jeg må si at jeg er sjokkert (overrasket) over at din VIKTIGSTE sak er revisjonsplikten for små aksjeselskaper. Det er UHYRE spesielt. Men jeg tror du bare formulerte det litt "feil" - i den forstand at du egentlig mente å si dette:
Forøvrig kopierer jeg bare ditt sitat, da det er midt i blinken som svar:
Jeg stemmer Frp fordi jeg er enig at off.sektor er for sterk i Norge, og jeg mener at makt og maktmidler burde privatiseres mer fordi jeg har tillit til enkeltmennesket.
..men at du ikke helt klarte å sette ord på det. Og det er jo greit - folk flest vet ganske lite om politisk ideologi, noe jeg synes er synd. Politisk analyse er nok en ekspertøvelse fortsatt. Ikke at jeg er noen ekspert, men jeg har da studert ting som statsvitenskap, idehistorie og filosofi, samt at jeg har vært medlem i Høyre (med alle de konferanser det innebærer) i over 12 år.
----
Det morsomme er at hvis man vet hva folk jobber med og litt om hva de gjør sånn ellers - så kan man (med relativt STOR sannsynlighet) slå fast hva de stemmer.
Frp ble startet som en protest mot skatter, avgifter og off. inngrep. Det har sitt utspring i den "udannede" (i motsetning til "adelen" i Høyre) bissnissklassen. Carl I Hagen er et glimrende eksempel på hvilke TYPER som startet Frp. Han kommer ikke fra noen besteborgerlig familie, tvert imot.
Når man ser på hvor partiet kommer fra, kan man lettere forstå politikken. Bissnissklassen i Frp ønsker selvsagt en sterkere privat sektor. Frp ser et marked for alt, også innen typiske off.sektor-områder som skole, omsorg, pleie, veier, osv. Det er ikke noe rart i det hele tatt hvis du ser på partiets opprinnelse og hvilken samfunnsklasse som startet det. Da kommer heller ikke partiets saker som noen overraskelse; lavere skatter, bedre betingelser for bedrifter, private skoler, private eldrehjem, osv.
Men etter min mening går slike ting folk flest hus forbi fordi folk flest faktisk kan null og niks om politisk ideologi. Folk flest stemmer Frp fordi de IKKE er Arbeiderpartiet og fordi de vil kaste ut "alle kriminelle asylsøkere". Det som er er fakta er jo at folk flest faktisk stemmer IMOT det de selv mener.
Undersøkelser viser nemlig at folk flest (langt over 70%) ønsker en STERK off.sektor, bedre velferd og en off. skole. Og folk flest er til og med FOR å betale høyere skatter! Men så går folk flest likevel å stemmer Frp - som ikke bare vil rasere off. sektor men også ødelegge fagforeningene og gjøre det verre for arbeiderne i dette landet ved å tilby midlertidige ansettelser.