Om det er 1000 eller 10.000 han ønsker å starte med er vel verken min eller din sak?
Nå er det slik at
@ConcourseB har valgt å opprette en offentlig tråd her på Webforumet, hvor han ber om tilbakemeldinger på sin forretningsplan og opplyser ydmykt at han har liten erfaring. Jeg er derfor i min fulle rett til å dele min erfaring og kunnskap, slik jeg prøver å gjøre på dette forumet.
At du kommer med motstridende oppfordringer, hvor du på den ene siden sier han bare skal starte nettbutikk med en tusenlapp i egenkapital og deretter oppfordrer han til å få seg en deltidsjobb for å spare opp mer kapital, hjelper ikke trådstarter på riktig vei.
Det finnes ingen nedre kapitalgrense for å følge grunderdrømmen.
I prinsippet er jeg enig i at det ikke finnes en nedre kapitalgrense, men i praksis tar du feil. Skal du tilby kunnskap trenger du lite kapital. Skal du tilby produkter gjennom en nettbutikk, må du nesten ha en nettbutikk + produkter + penger til markedsføring. Altså er man avhengig av kapital for å starte nettbutikk med fysiske produkter.
Og når du sier at det var "enkelt" i mitt tilfelle, begynner dette å bli litt latterlig, da du ikke har snøring på annet enn det du har lest i artikkelen.
Det er jo du som sier det er enkelt å starte nettbutikk, for du mener man ikke trenger kapital og at det går helt fint å starte opp helt uten erfaring og kompetanse, for det har du gjort. Jeg følte behov for å korrigere denne villfarelsen, for det stemmer ikke at det er så enkelt.
Vet ikke hvor du har alt dette fra men har aldri fått noe hjelp om juridisk kompetanse eller veiledning?
Vel, nettbutikken din opplyser at innehaver av Posytron.no er Hammerdal Consulting (ENK) og innehaverens navn er videre tilknyttet et advokatfirma. Jeg antok bare at en som jobber som advokat også er innehaver av juridisk kompetanse. Når personen er tilknyttet ditt firma var det naturlig å tenke at du kunne snakke med denne personen om juridiske spørsmål.
Nettbutikken ble startet ETTER elevbedriften ble avviklet og jeg gjorde alt på egenhånd.
Forhåpentlig fikk du med deg både erfaring og kompetanse i forbindelse med etablering og drift av elevbedriften. Trådstarter opplyser at han er nybegynner og da tyder det på at han har mindre erfaring enn du hadde.
Kontaktene for dekslene jeg kjøpte var noe jeg fant selv, så jeg skjønner ikke hvor du får dette fra heller. Læreren ga oss bare linken hvor han hadde importert robotstøvsugere for et par år siden. Alle kan finne linken på nett (
www.made-in-china.com) Første måned ble brukt til å levere flyers i postkasser fordi jeg ikke hadde så mye penger til markedsføring. Rett og slett svada fra den ene setningen til den andre er det du kommer med.
I artikkelen om din oppstart på
Netthandel.no står det "Med hans hjelp kom vi i kontakt med fabrikker i Kina som produserte batterideksler til mobiltelefoner.". Det var derfor naturlig å tro at du fikk hjelp fra en med kompetanse om import fra Kina.