Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Milli og Micro, Timer og År.

Nutz

Med lem
Kunne ikke dy meg. :)
Media gjorde alt de kunne for å skape full forvirring virker det som, og jeg lover at jeg var forvirret en stund. -Kanskje enda.
Men nå har Japan blitt gammelt nytt, og VG har sluttet å kjøre dette som hovedsak.

Vi ser flotte kart og plansjer der de forklarer stråledoser i forskjellige dagligdagse ting for å sette ting i perspektiv slik at vi kan få et begrep om hva disse tallene egentlig betyr.

Legg merke til at verdier som er normale og "harmløse" som oftest er oppgitt i µSv/y (microsievert per år)
De Japanske myndighetene oppgir målinger fra sine anlegg på mSv/h (millisievert per time)

Er det noen her som har gått i den fella og tro at de stakkars japanerne egentlig ikke blir utsatt for noe "særlig" annet enn det som er i Oslo?

Ser dere hvordan det trikses med timer og år, samtidig som micro og milli.
 

Nutz

Med lem
Bare tenk på hvor mange timer det også er i et år oppå det hele, så kan du gange ut den egentlige stråledosen som man sammenligner med.
 

zapotek

Medlem
Det er nå en gang sånn at pressen selger flere aviser om det virker som om halve Japans befolkning holder på å stryke med av stråling. At strålingsnivået er det samme som i Oslo vil jeg tro ikke har samme effekten.
 

Nutz

Med lem
Nei Tonny, var ikke helt slik jeg mente.
Sikkert ikke gjort i vond mening, men sjeldent de oppgir tiden som gir grobunn til spekulasjoner og frykt.
Stor forskjell på om det er År eller Timer den sievert-verdien..
-Som en kran som drypper.. Er det ett drypp i året, eller er det ett drypp i timen? :)
 
Topp