Det er vel en del folk som har fått e-post fra Mikkelsen Media i anledning at Danmarks Radios program Kontant (se programmet online) har satt søkelys på spam, surveys og andre ting med kjipe vilkår.
DR Kontant beskylder Mikkelsen for spam, selv innrømmer firmaet ikke dette, men vedgår at regler og vilkår bør gjøres tydeligere.
Mikkelsen skriver i en epost:
På DR Kontant sin egen nettside kan man lese mer om den interessante saken, der finner man også en oversikt over mange nettsider som Mikkelsen selv bruker til "sitt formål". På Reklamebureau bryder loven - dr.dk/DR1/Kontant nevnes også at "et anerkendt sikkerhedsfirma CSIS har undersøgt Mikkelsen Media for Kontant." De kommer til følgende:
Blir spennende å se hva slags endringer Mikkelsen (og sikkert de andre klassiske firmaene) kommer til å gjøre for å unngå slike saker i fremtiden.
På samme nettside kan man forøvrig lese en interessant sak om Pointshop (som i mine øyne spres som pesten på nett) og deres tvilsomme lokkemidler for å få folk til å tegne VIP-medlemskap. De får saftig kritikk av det danske Forbrugerrådet. Se Pointshop- kunder røg i abonnementsfælde - dr.dk/DR1/Kontant.
Pointshop svarer forøvrig på kritikken mot dem på PointShop.dk - Optjen point og shop gratis!.
DR Kontant beskylder Mikkelsen for spam, selv innrømmer firmaet ikke dette, men vedgår at regler og vilkår bør gjøres tydeligere.
Mikkelsen skriver i en epost:
I tirsdagens udgave af forbrugerprogrammet Kontant blev MikkelsenMedia beskyldt for spam - og indrømmede ifølge Kontant dette.
Spam er en meget alvorlig anklage, som MikkelsenMedia ikke kan leve med at blive beskyldt for. Der er altid to sider af en sag - dette er vores redegørelse af sagen.
Lad det med det samme være helt klart: MikkelsenMedia har på intet tidspunkt indrømmet spam overfor Kontant. Til gengæld har vi i ugen op til programmet tirsdag den 16. november været i løbende dialog med Kontant, og har i perioden sendt dokumentation på alle eventuelle klager.
Dette fandt Kontant ikke aktuelt for programmet - og valgte i stedet at påstå, at vi ikke havde fremlagt dokumentation.
Tilmed blev vores udtalelser direkte fravalgt eller var klippet således, at vi fremstår meget negativt eller direkte usandt, på trods af flere dages tæt dialog.
Forbrugeren som optræder i Kontant
MikkelsenMedia har overfor Kontant dokumenteret, at forbrugeren, som optræder i programmet, ikke mindre end to gange indenfor kun en uge har tilmeldt sig vores konkurrencer, og fire gange i år, hvor hun aktivt har klikket af, at hun accepterer betingelserne og har tilmeldt sig med e-mail, fornavn, efternavn, postnummer, adresse, telefonnummer og fødselsdag.
I programmet siger selv samme bruger, at hun altid læser betingelserne - og at der ikke var betingelser på den konkurrence fra MikkelsenMedia, som hun tilmeldte sig. Relativt simpelt at dokumentere, at det er faktuelt forkert, hvilket vi naturligvis gjorde overfor Kontant.
Alligevel bringes hun ind som kronvidne og får uimodsagt lov at påstå, på trods af at vi har dokumenteret hendes adfærd overfor Kontant med ip adresse og timestamp, at der ikke var betingelser på konkurrencen.
Vi er derfor meget uforstående overfor, at Kontant vælger at se bort fra vores dokumentation.
Indrømmer MikkelsenMedia spam?
Nej, det gør vi naturligvis ikke. Udtalelsen i programmet, der endda kommer til at fremstå som et citat fra MikkelsenMedia, er i den grad en fordrejning af en del af den dialog, der i dagene op til programmet var mellem Kontant og MikkelsenMedia. I den mail der henvises til i programmet, siger vi faktisk det stik modsatte, nemlig at vi har indhentet samtykke.
Vi gjorde klart overfor Kontant, at vi efter vores dialog med Forbrugerombudsmanden var blevet klar over, at der var et par områder omkring vores indhentning af permissions, som vi med fordel kunne tydeliggøre - men fra den formulering og så til en indrømmelse af spam, der er et godt stykke vej.
Bryder MikkelsenMedia Lovgivningen?
Vi har løbende været i dialog med Forbrugerombudsmanden og er forsat af den overbevisning, at vi ikke bryder - og heller ikke hidtil har brudt - lovgivningen og at vi netop har indhentet den lovpligtige permission i vores spørgeskema-undersøgelser. Alle som deltager skal aktivt godkende vores betingelser, uden undtagelse.
Vi har derfor i samråd med Forbrugerombudsmanden besluttet, at betingelserne på vores surveys og microsites fremadrettet bliver gjort endnu tydeligere, så ethvert tvivlsspørgsmål kan undgåes.
Herudover har vi for god ordens skyld indledt samarbejde med et advokatfirma med speciale på området, så vi kan få belyst denne sag, som med al tydelighed skiller vandende.
Hvad betyder det for mig som Partner?
Sagen som sådan vil ikke få nogen konsekvenser for dig som partner. Dette er udelukkende en sag mellem MikkelsenMedia og Kontant - en sag, der udelukkede handler om detaljer vedrørende betingelser og permissions på surveys.
Du kan dog forvente, at der bliver strammet op på dette på blandt andet vores surveys, ligesom vi fremadrettet i endnu højere grad vil tydeliggøre betingelser for tilmelding.
Vi afventer i den sammenhæng tilbagemelding fra vores advokater og er i samråd med Forbrugerombudsmanden, så vi får lavet den optimale løsning.
Hvad er MikkelsenMedias holdning til alt dette?
Vi er vrede og skuffede over den behandling, vi har fået af Kontant, som vi ellers regner for et lødigt og vigtigt program. Al vores dokumentation og udtalelser er enten blevet ignoreret eller fordrejet, så de passede i programmets ensidige fremstilling af sagen.
Med vrede kommer man ingen vegne, så vi har valgt at få professionel rådgivning fra vores advokat, der er specialist på området. Vi vil holde dig opdateret på udviklingen og ikke mindst vores fremadrettede tiltag i forlængelse heraf.
På DR Kontant sin egen nettside kan man lese mer om den interessante saken, der finner man også en oversikt over mange nettsider som Mikkelsen selv bruker til "sitt formål". På Reklamebureau bryder loven - dr.dk/DR1/Kontant nevnes også at "et anerkendt sikkerhedsfirma CSIS har undersøgt Mikkelsen Media for Kontant." De kommer til følgende:
"Vores systems konklusion er helt klart, at det er nogen, der sender spam ud. Det vil så også være min konklusion, jeg vil ikke undsige mit eget system, men den uafhængige research jeg har lavet, og som jeg har set andre lave, siger helt klart, at det er spam, det der kommer ud af deres mail servere."
CSIS undersøgelse viser, at alle Mikkelsen Medias servere er sortlistede hos danske og internationale antispam virksomheder.
Blir spennende å se hva slags endringer Mikkelsen (og sikkert de andre klassiske firmaene) kommer til å gjøre for å unngå slike saker i fremtiden.
På samme nettside kan man forøvrig lese en interessant sak om Pointshop (som i mine øyne spres som pesten på nett) og deres tvilsomme lokkemidler for å få folk til å tegne VIP-medlemskap. De får saftig kritikk av det danske Forbrugerrådet. Se Pointshop- kunder røg i abonnementsfælde - dr.dk/DR1/Kontant.
Pointshop svarer forøvrig på kritikken mot dem på PointShop.dk - Optjen point og shop gratis!.
Sist redigert: