Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Midlertidig ansatt

Hei alle,

jeg lurer på om noen har kjennskap til midlertidig ansettelse i ENK.

Det jeg lurer på konkret er hva må praktisk gjøres ved en 1mnds-ansettelse?

1. Arbeidskontrakt (standardkontrakt med benevnelse av timelønn, oppgaver etc.)
2. Melde inn i NAV AA-registeret
3. Melde til Arbeidstilsynet for å få renholdskort
4. Betale forsikring for den ansatte
5. Uniform etc.
6. Opprette egen konto for skattetrekk av den ansatte
7. Hente skattekort
8. Betale skatt for ansatt
9. Melde fra om lønnskostnader, betale AGA
10. Utbetale lønn


Er det noe som er glemt her? Det gjelder en enkel jobb over 1 mnd, og jeg tenker å ta inn en renholder som har gode kunnskaper og kommer raskt inn i jobben.

Ettersom det bare er 1 mnd så tenker jeg at det er greit å betale ut feriepenger den mnden, er det noe som hindrer dette?

Timelønn x 14,1% AGA + 12% Feriepenger(+14,1% AGA på dét) + forsikring.

Jeg kommer frem til en kostnad på omtrent 230,- per time. Vikarbyrå skal ha 307,- timen, da er sosiale kostnader medregnet. De fakturerer kanskje noe ekstra, vet noen noe mer om dette?.

Hva ville dere valgt? Det er jo faktisk endel administrasjon bundet til å ansatte noen, er det bare greiere å betale mer men samtidig slippe all ekstrajobben.
 

NilsF

Medlem
Risiko for sykmelding kan være verdt å ta i betraktning. Er du og renholderen riktig uheldige, så blir vedkommende så utkjørt i armer og rygg etter de første to ukene med renhold, at vedkommende første dag etter at retten til sykepenger er opptjent, skaffer seg sykmelding for de neste to ukene. Da får du en stor kostnad uten at arbeidet blir utført. Denne risikoen, samt alt ekstraarbeidet med administrasjon som en slik kort ansettelse medfører, og at dette kanskje tar fokus bort fra det du er best på, og ledelse av bedriftens kjernevirksomhet, kan tale for bruk av vikarbyrå.
 
Risiko for sykmelding kan være verdt å ta i betraktning. Er du og renholderen riktig uheldige, så blir vedkommende så utkjørt i armer og rygg etter de første to ukene med renhold, at vedkommende første dag etter at retten til sykepenger er opptjent, skaffer seg sykmelding for de neste to ukene. Da får du en stor kostnad uten at arbeidet blir utført. Denne risikoen, samt alt ekstraarbeidet med administrasjon som en slik kort ansettelse medfører, og at dette kanskje tar fokus bort fra det du er best på, og ledelse av bedriftens kjernevirksomhet, kan tale for bruk av vikarbyrå.

Takk NilsF! Jeg er enig med deg, samtidig som jeg tenker at dette kunne vært en grei måte å bli kjent med rutiner rundt ansettelse :eek:
 
Topp