Hvor viktig er meta keywords?
Har det noe å si hvor mange keywords man har så lenge de er relevant til innholdet på siden?
Noe man bør tenke på for å optimalisere meta keywords? Kan det f.eks. være greit å ha 100-vis på Forsiden og begrense seg litt mer på innholdssider?
På forhånd takk?
Jeg vil fraråde deg å bruke meta keywords av den enkle grunn at du eksponerer søkeordene dine for konkurrentene. Du må gjerne lage deg lister med søkeord per side som du ønsker å optimalisere mot, men jeg kan ikke se én eneste vettug grunn til å publisere det på Internett i <head>-tag'en på hjemmesidene dine.
Meta-keywords har ingen effekt i Google; både studier med statistisk signifikans og Google bekrefter dette. Bing er en annen historie:
“I’ll make this statement: meta keywords is a signal. One of roughly a thousand we analyse. Getting it right is a nice perk for us, but won’t rock your world. Abusing meta keywords can hurt you.”
-Duane Forrester, senior product manager for Bing webmaster outreach
Bing har imidlertid ingen markedsandel som er verdt å bry seg om (skarve 10% i Norge)? Uansett må du veie fordelen med å få en lite viktig parameter riktig i Bing mot ulempen med å publisere søkeordene dine for resten av verden.
Konklusjonen overlater jeg til deg