Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Mersalg

jagarock

Information Research & Analytics
Noen som har noen erfaringer her, hvordan skape mest mulig mersalg når en kunde i utgangspunktet er på siden din for å handle en spesifikk ting?

Jeg har pr. nå ordnet så handlekurven viser de 3 mest populære tingene å kjøpe sammen med produktet kunden legger i handlekurven. Det var bare en sak jeg regnet med ville funke, og det gjorde det, det har ført til mye mersalg.

Dere kan se hvordan det ser ut om dere går hit og putter produktet i handlekurven:
Samsung Galaxy S4 Active Deksel TPU | samsungdeksler.no


Men er det noen som har noe statistikk om hva som er best? Foreksempel slik som
- vise "kunder som kjøpte dette produktet kjøpte også"- rubrikker på produktet
og hvor det skal vises for best effekt, nederst på siden? øverst?

Har du noen bra tips? :)
 

cruzader

Medlem
Har god erfaring med mersalg av tilbehør på produktsider via ekstravalg, f.eks legge rett under fargevalget:
Kode:
Trenger du tilbehør?
[_] Skjermbeskytter kr ..
[_] Ladekabel kr ..
De "andre kjøpte også" har ikke jeg like god erfaring med.

Holder på med en tilsvarende side selv, er så ubeskrivelig "gøy" legge til nesten 70 000 varer :(
 
Sist redigert:

Diana Dahn

Medlem
Man kan også få mersalg hvis man har pakke-produkter og tillkjøpsprodukter. Gratis frakt virker også godt.

Hvis du har mulighet for å styre fokusområderne i nettbutikken din, kan det være lurt og vise populære produkter her.

Jeg vet også en hårpleiebutikk som gir kunden 5% rabat på hele ordren hvis de handler for 300 kr eller mer, 10% hvis de handler for 600 kr eller mer og så videre. Det som er smart er at kunden får en beskjed når de er tett på "grensen" og da forhåpentligvis kjøper en lille ting mer.

Personlig synes jeg også at metoden: "ta 3 betal for 2" virker veldig godt. :)
 

Santo

Active Member
Gratis frakt virker også godt.

Jeg skjønner ikke hvordan du kan si at gratis frakt kan virke til mersalg. Jeg vil tro det er stikk motsatt.

Jeg ser bare på meg selv; dersom jeg handler et sted hvor frakten koster så tenker jeg alltid igjennom om det er noe mer jeg behøver slik at jeg kan dele fraktkostnaden på flere produkter/gjenstander.

Har butikken derimot gratis frakt er det ikke så farlig, og jeg gjør ikke denne vurderingen om det er noe mer jeg kan ta med når jeg først handler. Jeg sparer jo ikke noe på det likevel...
 

Robinp

Medlem
Jeg skjønner ikke hvordan du kan si at gratis frakt kan virke til mersalg. Jeg vil tro det er stikk motsatt.

Jeg ser bare på meg selv; dersom jeg handler et sted hvor frakten koster så tenker jeg alltid igjennom om det er noe mer jeg behøver slik at jeg kan dele fraktkostnaden på flere produkter/gjenstander.

Har butikken derimot gratis frakt er det ikke så farlig, og jeg gjør ikke denne vurderingen om det er noe mer jeg kan ta med når jeg først handler. Jeg sparer jo ikke noe på det likevel...

Jeg vil tro Gratis frakt mer brukes for mersalg på de mindre ordrene, og det er nesten irrelevant for større ordrene. Men for oss er det viktig å få opp ordrestørrelsen så da tror vi dette er et godt verktøy for å oppnå dette.
 

Santo

Active Member
Jeg vil tro Gratis frakt mer brukes for mersalg på de mindre ordrene, og det er nesten irrelevant for større ordrene. Men for oss er det viktig å få opp ordrestørrelsen så da tror vi dette er et godt verktøy for å oppnå dette.

Selv tror jeg at gratis frakt er et fint middel for å flere salg, da det senker kjøpsterskelen, men at det som sagt virker motsatt på mersalg.

For med mersalg mener man vel at en kunde som allerede har bestemt seg for å kjøpe noe kjøper en eller flere ting i tillegg til denne opprinnelige tingen?
 

jagarock

Information Research & Analytics
ja det med å gi gratis frakt etter et visst beløp er jo en kjent sak. det går jo an å teste og se om verdien av disse mersalgene blir høyere enn de "en-produktsalgene" man evt. mister :) A/B test, gi 1/3 av IP'ene gratis frakt fra første krone, og 2/3 av Ip'ene fks "Gratis frakt om du bestiller to eller flere produkter", eller hva enn som passer deg best.

Jeg ser også noen sider som har '10% rabatt fram til "imorgen"', hver dag :p Evig rabatt altså. Og rabatten trenger ikke være rabatt engang. Du kan bare si at originalprisen er 10% høyere. Det er vel noe forbrukerrådregler om akkurat det der, at du må faktisk ha hatt en originalpris som er 10% høyere, men du må jo helst være av skeidarstørrelse om noen skal gidde bry seg nevneverdig.
 

Gomlers

Member
Jeg skjønner ikke hvordan du kan si at gratis frakt kan virke til mersalg. Jeg vil tro det er stikk motsatt.

Jeg ser bare på meg selv; dersom jeg handler et sted hvor frakten koster så tenker jeg alltid igjennom om det er noe mer jeg behøver slik at jeg kan dele fraktkostnaden på flere produkter/gjenstander.

Har butikken derimot gratis frakt er det ikke så farlig, og jeg gjør ikke denne vurderingen om det er noe mer jeg kan ta med når jeg først handler. Jeg sparer jo ikke noe på det likevel...

Helt enig med deg! Porto koster, og må jeg betale for den vil jeg helst ha valuta for pengene!

Og som nettbutikk-eier, vil jeg jo helst ikke måtte betale for frakten når kunden blir "presset" til å handle den lille tingen ekstra til 49,- som vipper 1000-kronersmerket som gir gratis frakt. Da ville jeg vært mer tjent med å selge noe til 951,- inkl. frakt på 110,- :p
 

Diana Dahn

Medlem
Jeg skjønner ikke hvordan du kan si at gratis frakt kan virke til mersalg. Jeg vil tro det er stikk motsatt.

Jeg ser bare på meg selv; dersom jeg handler et sted hvor frakten koster så tenker jeg alltid igjennom om det er noe mer jeg behøver slik at jeg kan dele fraktkostnaden på flere produkter/gjenstander.

Har butikken derimot gratis frakt er det ikke så farlig, og jeg gjør ikke denne vurderingen om det er noe mer jeg kan ta med når jeg først handler. Jeg sparer jo ikke noe på det likevel...

Jeg mente hvis man har gratis frakt over et vist beløp. F.eks. at alle kjøp over 500 kr gir gratisk frakt. På den måten kanskje kunden velger å kjøpe litt mer bare for å kommer over gratis fraktgrense, det vil jeg personlig gjøre i hvert fald. :)
 

cruzader

Medlem
Gratis gave verdt xxx kr ved ordre over xxx kr bruker funke bra også.
Sist jeg brukte den lå snittordren på 350kr, kjøpte en halv palle av gaven rett fra kina til 9kr stk med frakt.

Frem med en "Gratis gave til en verdi av 199kr ved bestilling for over 600kr."
Måneden etter lå snittordren på 530kr fra den store andelen som skulle sikre seg gaven.
(Den spørs litt på nisje da, hvorvidt du kan få fatt i en relevant gave for "ingenting".)
 
Topp