Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Merkostnad med AS kontra ENK?

Ståle

Medlem
Det er sikkert flere av dere som har registrert et AS etter at egenkapitalkravet ble senket, og kravet til revisor falt bort for mindre selskaper.

Del gjerne deres erfaringer med denne prosessen. Hva kostet registreringen? Ble regnskapet dyrere? Andre kostnader? :)
 

i-net

Medlem
Min erfaring er at regnskapskostnadene stiger, pga. noe mer papirarbeid med ting som skal leveres. ellers er arbeidsgiveravgift den viktigste forskjellen ja.
 

dkoder

Medlem
Ikke glem viktige forutsetninger for AS: Høy risiko, mange ansatte eller høy omsetning.
Så er det jo en del formalia som følger med og som tar tid:

  • Årsberenting
  • Revisjonsplikt ved omsetning over 5 millioner
  • Generalforsamling
  • Styre
  • Daglig Leder
  • Aksjeeierbok

Som arbeidsgiver må selskapet følge arbeidsmiljøloven:**HMS, Særlige regler om oppsigelse og avskjed. Bedriften må registreres i Arbeidsgiverregisteret og hos arbeidstilsynet.
Ansatte må registreres i arbeidstakerregisteret. - Gjelder for alle AS som ansetter - 1 eller flere.

Og ikke minst: Regnskapsmessig overskudd beskattes med 28% selskapsskatt
 

ptomter

Medlem
:)

Lønn (AS) gir grunnlag for minstefradag, mens næringsinntekt (ENK) gir ikke. Dessuten er trygdeavgiften 11% for ENK, men bare 7,8% for AS.

Her må man jo også vurdere hva slags tjenester man yter over lengre tid da: det finnes regler også mellom det du betegner som lønn (personinntekt jfr. sktl. § 12-2) utenfor tjenesteforhold som gir minstefradrag og virksomhetsinntekt (næringsinntekt). Dersom man har sporadisk mindre inntekt fra forskjellige kunder som ev. konsulent vil du kunne ha dette under ordinær lønn og minstefradrag vil gjelde, mens høyere og fastere inntekt fra faste kunder vil blir betegnet som næringsinntekt. Her finnes det flere balanserte regler som kan benyttes som da blir brukt i skattevedtak og er nærmere beskrevet i forskriftene/forarbeidene til skatteloven.

Dette ble jeg selv fortalt av skatteekspert som har jobbet mange år i skatteetaten, og jeg har selv hatt ettersyn flere ganger, hvor dette har blitt godkjent som personinntekt og ikke næringsinntekt.
 
A

aabbcc

Guest
, Særlige regler om oppsigelse og avskjed. Bedriften må registreres i Arbeidsgiverregisteret og hos arbeidstilsynet.
Ansatte må registreres i arbeidstakerregisteret. - Gjelder for alle AS som ansetter - 1 eller flere.


Nå skal det etter sigende bli mye lettere med AA-register, skattekort og sånt fra nyttår.

aabbcc
 

Smbinfo

Medlem
Hvor får du den merkostnaden? Fint om du redegjør litt nærmere for denne...

Her snakker jeg først og fremst om økningen i administrasjonskostnader, dvs lønnskjøring, lønn årsoppgave, aksjonærregisteroppgave og årsregnskap.

Lønnskjøring kan det jo være i ENK også, om man har ansatte, så blir egentlig veldig mye om og men og hit og dit.

Tror imidlertid 10 til 15000 kr i administrasjonskostnader til regnskapsfører/revisor skal være nokså dekkende uansett størrelse på ENKet.

Har heller ikke regnet på AGA etc. Trygghet fra NAV, inget ansvar for gjeld etc er ting i AS som er vanskelig å sette en pris på. I tillegg kommer det noen ekstra fradrag som også blir tilgjengelig i AS, mens noen faller fra.

Jeg vil mene om man ønsker å drive for seg selv, så bør man, etter noen år, tjene så mye at man kan lønne seg selv via et AS. Om ikke, da er det like greit å bli maur/slave som oss andre:p
 

hansson

Langveisfarende
Lønn (AS) gir grunnlag for minstefradag, mens næringsinntekt (ENK) gir ikke. Dessuten er trygdeavgiften 11% for ENK, men bare 7,8% for AS.

Riktig. Og i tillegg betaler du altså AGA slik at du slipper å betale ekstraforsikring til NAV for å få tilnærmet like sosiale rettigheter som lønnstakere. Uten at jeg har finregnet på det tror jeg man kommer rimelig likt ut med ENK og AS. I tillegg kommer redusert risiko og økt troverdighet, som er ubetalelig.
 
Topp