Kan skrive her hva jeg mener om saken. Merk dette med en gang: Vi (
hjem.no boligportal) følger tekstreklameplakaten. Hvis vi følger den kommer vi ikke i kollisjonskurs med markedsføringsloven. Man kan helt sikkert droppe enkelte punkter i tekstreklameplakaten og likevel ikke bryte noen markedsføringslov. Dette innlegget baserer seg på tekstreklameplakaten og ikke direkte markedsføringsloven.
Det er to hovedgrunner til at tekstreklameplakaten er viktige for oss: Vi skal fremstå som troverdige! Det er MEGET del av vår strategi at inneholdet vårt skal være troverdig og at leseren/brukeren skal vite at dette er redaksjonen mening. Den andre er at vi har samarbeidspartnere som krever at vi følger tekstreklameplakaten.
Var senest i går faktisk i et møte med VG Nett der vi gikk gjennom en del av deres holdninger til hvordan å forholde seg til tekstreklame. Her er noen eksempler:
VG Nett skal skrive en guide om hvordan man maler/snekrer noe: Her må de ha hjelp av eksperter. De bruker som hovedregel ikke forhandlere/produsenter til å uttale seg i artikkelen. Dette kan gå utover troverdigheten, og derfor vil de heller bruke mindre aktører f.eks små hånderverkbedrifter.
Produkttester og omtaler: Hovedregelen er at dette må ha en nyhetsverdi. F.eks en ny Nokiatelefon på markedet kan ha en nyhetsverdi. Dette går helt fint. Her går det også helt fint å bruke pressebilder/produsentbilder i artikkelen. Trenger de sitater her bruker de i hovedsak produsent. Hvis de får sitater fra forhandlere kan det fort se ut som at de har gjort en særavtale med en forhandler.
Reiseartikler: Hvis de skal gjøre en reisesak, vil de alltid betale hele reisen selv og takker ned til alle gratis billetter osv. Men bilder fra reiseoperatører kan gå fint.
Produktanbefalinger: Lager de en sak som heter "de 10 feteste lampene" vil det jo være produktet som er i fokus. Her har de alltid med flere forskjellige produsenter for å gjøre saken nøytral. Pressebilder/produsentbilder går helt fint også her.
Eksempelet til picxx om betalte artikler skal helt klart merkes med reklame, i forhold til tekstreklameplakat, og burde absolutt gjøres det i forhold til troverdighet. Men i forhold til markedsføringsloven vet jeg ikke.