Jeg har tidligere sett at nettsteder fra VG, DB, Aller osv har sine annonser merket med teksten "Annonse" i liten skrift. Som oftest over, eller ved siden av. Imidlertid er det massevis av sider som ikke gjør dette heller. Jeg ble litt nysgjerrig - hvorfor har disse stedene lagt inn denne merkingen? I svært mange tilfeller er det liten mulighet til å forveksle annonsene med redaksjonelt innhold (unntaket er NETTAVISEN!)
Jeg prøvde først å se etter noe om dette på INMAs sider, der fant jeg ingenting. Litt googling leverte heller ingenting, og da henvender jeg meg til den kollektive intelligensen som Webforumets samlede medlemsskare utgjør: Hvorfor merker de store nettavisene alle sine annonser med denne teksten? Er det noe de må eller noe som er frivillig? Hvem er "politiet" i såfall?
Jeg prøvde først å se etter noe om dette på INMAs sider, der fant jeg ingenting. Litt googling leverte heller ingenting, og da henvender jeg meg til den kollektive intelligensen som Webforumets samlede medlemsskare utgjør: Hvorfor merker de store nettavisene alle sine annonser med denne teksten? Er det noe de må eller noe som er frivillig? Hvem er "politiet" i såfall?