Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Merkelig kjøpsmønster hos kunde

n0stra

Medlem
Har nå etterhvert oppdaget at en oppgitt kvinnelig kunde har iløpet av 3 uker utført 3 bestillinger den ene større enn den andre. Alle disse har faktura satt som betalingsmetode.

La merke til at adressen på ordrene varierte. Den første og de to siste var forskjellige. Telefonnummeret var det samme på nummer 1 og 3 men ikke nummer 2. Ingen av numrene var listet i telefonkatalogen. Søkte opp kundens navn i skatteregisteret samt sjekket opp mot navn i telefonkatalogen på adressene. Den første adrssen og skattelisten var enige mens de siste bestillingene var til en leilighetsblokk eid av studentsamskipnaden. Ip for de to siste ordrene er også identiske og tilhører universitetet i byen.

Etter litt søk oppdaget man at det ene nummeret brukt to ganger tilhørte en mannsperson men at denne så ut til å ha en kobling med kunden. Fant salgsannonser på finn for hvitevarer som ble solgt pga flytting i perioden mellom salg 1 og 2. Fant også en annonse hvor det ble søkt etter leilighet sentralt for familie med barn. Kunden har en oppgitt inntekt men ikke meget høy.

Vi har holdt tilbake pakke nummer 3 i påvente av betaling på pakke nummer 2. Pakkene må også hentes ut med legitimasjon. Fant nå også ut at telefonnummeret er benyttet på enda en bestilling som har et annet navn og en annen adresse.

Er det noen som har erfaring med svindel eller at det finnes folk som kan finne på merkelige ting når de handler? Shoppingmani og denslags? Synes det er litt pussig for designene som er bestilt er ikke de mest lettomsettelige og absolutt ikke det vi selger mest av. Det er også variasjoner i størrelser og farger som skulle være merkelig om noen tenkte å bruke dette som en måte å tjene noen raske kroner på gjennom videresalg.

Vi håper jo det beste selvsagt og at dette faktisk bare er vår beste kunde som elsker produktene våre. Men en god del bjeller ringer.
 

Britta

stoffdronning
Jeg synes ikke det er noe merkelig at noen bruker forskjellige adresser i bestillinger. Jeg har sikkert 5 eller 6 forskjellige leveringsadresser hos amazon, avhengig av hvor jeg er eller hvem som skal ta imot sakene, spesielt når det er samboeren som skal ha noe.

Og livet tar noen vanskelige veier av og til og du kan ikke se inn i folkets liv hva som skjer bare pga. opplysningene du fant.

Men kan ikke du bare ringe henne og ber om forståelse at faktura 2 må være betalt før du sender igjen?
Da hadde du sikkert brukt mindre tid enn å lete på nett etter henne ;-)

Hilsen, Britta
 

eplebiten

Medlem
Jeg kan godt forstå at det ringer noen bjeller. De ringer hos meg også når jeg leste innlegget ditt.

Personlig ville jeg ventet med å sende den siste ordren inntil jeg hadde mottatt betalingen for den forrige, men jeg ville også ringt til telefonnumrene som har blitt brukt. Det vil ihvertfall ikke gjøre noen skade om man ringer.
 

Kassimaja

Geocacher
Ta en telefon og det meste blir sikkert klart opp i. Har jobbet med en del svindelsaker i nettbutikker og jeg husker fortsatt postadressen til Ullersmo landsfengsel. Uansett er det alltid sunt og holde igjen en bestilling til resten er betalt. Hvis kunden ikke har skumle hensikter pleier de å forstå at du er skeptisk når det dreier seg om flere bestillinger og kanskje ikke ubetydelige beløp.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Her synes jeg det høres ut som selger er småparanoid og går alt for langt i å søke informasjon i forhold til hva som er normalt. Og, til og med kanskje i forhold til loven...

Jeg antar du har et sett med spilleregler du har satt opp i forhold til kjøp og salg - poplært kalt salg- og kjøpsbetingelser.
Hvis kunden har fulgt disse synes jeg ikke du har noen rett til å begynne å dømme kunden før h*n har brutt disse.

Hva om kunden finner ut om dette? Og, er en ærlig kunde. Hvor er da tilliten til deg som selger?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Nevnt mønster har hos oss alltid betydd svindel. Svindel konstaterer man såklart alltid i etterkant. Eller man kan vel kanskje bare kalle det for at de har glemt eller oversett regningen etc. bladibla. Svindel altså.
Jeg hadde holdt igjen bestilling 3 hvis jeg var deg, eller hvis vedkommende hadde bestillt dette hos oss. Ved uvanlige bestillinger tar vi en telefon eller en epost for å få bekreftet ting.
 

n0stra

Medlem
Her synes jeg det høres ut som selger er småparanoid og går alt for langt i å søke informasjon i forhold til hva som er normalt. Og, til og med kanskje i forhold til loven...

Jeg antar du har et sett med spilleregler du har satt opp i forhold til kjøp og salg - poplært kalt salg- og kjøpsbetingelser.
Hvis kunden har fulgt disse synes jeg ikke du har noen rett til å begynne å dømme kunden før h*n har brutt disse.

Hva om kunden finner ut om dette? Og, er en ærlig kunde. Hvor er da tilliten til deg som selger?

Kunden har gjort 5 bestillinger på under 2 uker. 3 på sitt eget navn med variasjoner på mellomnavn hvorav det ene ikke eksisterer. 3 forskjellige adresser, det siste ser ut som en omskrivning av eget navn. Det de deler er navn, telefonnummer eller adresse. Første faktura er forfallt for over en uke siden uten innbetaling. Bestillingene har doblet i størrelse hver gang og er nå oppe i en total som tilsvarer 12 gjennomsnittlige bestillinger.

Når man ønsker å betale på faktura forutsetter dette at selger har rett til å velge om personen fortjener denne tillitten eller ei. Informasjonen som vi har benyttet er allmenn tilgjengelig og med unntak av skattelistene informasjon som personen selv har lagt ut. Hvis du tror at det er ulovlig å bruke søkemotorer tar du skammelig feil. Hadde jeg derimot benyttet kredittsjekk uten godkjenning i forkant eller ringt en kammerat på lindorf/politiet osv så hadde det vært en helt annen sak.

Jeg har anonymisert det hele slik at ingen skal kunne finne ut hvem dette er. Hele spørsmålet mitt ligger i om andre ville føle at dette er misstenkelig samt om man har opplevd tilsvarende situasjoner og om det isåfall da utifra egen erfaring har vært problematisk eller mirakuløst vist seg å ha en naturlig forklaring.

Alle tilbakespill hittill tilsier at det er noe virkelig galt her. Enten ved at en person ikke har intensjon om å betale eller at det kan være snakk om identitetstyveri. Hadde fakturaer vært betalt hadde vi overhodet ikke vurdert dette og det var først etter bestilling nummer 3 at vi foretok våre undersøkelser og forhåndsregler.
 

n0stra

Medlem
Vent med å sende, definitivt, og ring gjerne også for å sjekke!

Kan heller aldri tenke meg at det er noe ulovlig i å sjekke rundt som n0stra har gjort, hvorfor skulle det være det, msites?!

I og for seg så har du vel også gyldig grunn for å kjøre en kredittsjekk, siden personen har bestilt på faktura = kreditt

Vi må innhente tillatelse fra privatpersoner før man kjører kredittsjekk. VEEEELDIG viktig. Kan få post og teletilsynet på nakken ellers samt at det er en fin sikring for å forhindre at gud og hvermann kan sitte og kjede seg på en arbeidsplass for så å sjekka naboen og folk de ikke liker. Er en ekstra sikring.
 

eplebiten

Medlem
Kunden har gjort 5 bestillinger på under 2 uker. 3 på sitt eget navn med variasjoner på mellomnavn hvorav det ene ikke eksisterer. 3 forskjellige adresser, det siste ser ut som en omskrivning av eget navn. Det de deler er navn, telefonnummer eller adresse. Første faktura er forfallt for over en uke siden uten innbetaling. Bestillingene har doblet i størrelse hver gang og er nå oppe i en total som tilsvarer 12 gjennomsnittlige bestillinger.

Dette avsnittet sier meg at dette er mistenkelig og mest sannsynligvis svindel. Dette anser jeg ikke som normal forbrukeratferd.
 

hohohoo

Medlem
Her synes jeg det høres ut som selger er småparanoid og går alt for langt i å søke informasjon i forhold til hva som er normalt. Og, til og med kanskje i forhold til loven...

Jeg antar du har et sett med spilleregler du har satt opp i forhold til kjøp og salg - poplært kalt salg- og kjøpsbetingelser.
Hvis kunden har fulgt disse synes jeg ikke du har noen rett til å begynne å dømme kunden før h*n har brutt disse.

Hva om kunden finner ut om dette? Og, er en ærlig kunde. Hvor er da tilliten til deg som selger?

Vil si det er omvendt,,, om noen hadde brukt mitt navn for å bestille varer ville jeg satt pris på å vite det. Og om det så var meg som hadde bestilt, så hadde jeg følt ekstra trygghet over at de følger med og tar forholdsregler.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Vi må innhente tillatelse fra privatpersoner før man kjører kredittsjekk. VEEEELDIG viktig. Kan få post og teletilsynet på nakken ellers samt at det er en fin sikring for å forhindre at gud og hvermann kan sitte og kjede seg på en arbeidsplass for så å sjekka naboen og folk de ikke liker. Er en ekstra sikring.

Sånn er det når man ikke er vant til å jobbe mot privatmarkedet :D men da ville jeg virkelig ha satt inn dette som et punkt hvis dere lar folk bestille på faktura - så KAN dere ihvertfall gjøre det, hvis dere får "dårlige vibber" av en kunde.
 

n0stra

Medlem
Sånn er det når man ikke er vant til å jobbe mot privatmarkedet :D men da ville jeg virkelig ha satt inn dette som et punkt hvis dere lar folk bestille på faktura - så KAN dere ihvertfall gjøre det, hvis dere får "dårlige vibber" av en kunde.

Forsåvidt, men så er det også et annet punkt. For å kunne etterspørre fødsels og personnummer må du få godkjenning og tillatelse fra post og teletilsynet. Og akkurat den prosessen og hva du må oppfylle av krav er ikke bare-bare
 
Topp