Mer eller mindre løgn.... ?

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Utdrag fra en nettside skrev:
Annonsere på XXX?

Leserene er over middels oppegående, intelligente og hyggelige mennesker i alderen 16-60. De er meget bevisste og lar seg ikke lure av billige salgstriks. Men de er også meget allsidige, og derfor er det ganske åpent hvilke annonser som slipper gjennom. Foreløpig er XXX åpen for det aller meste, men vil stramme inn grepet etterhvert. I lengden skal XXX, i tillegg til å være en personlig utviklingsblogg, bli en skreddersydd markedsplass for annonsører av selv-utvilingsprodukter, coaching og alt annet som er relatert til XXX's innhold.

Dette utdraget har jeg tatt fra en side jeg daglig er innom. Det er ikke eneste side jeg har sett tilsvarende på, så du som eier siden må ikke føle deg utsatt her.

Det jeg lurer på...
Hvordan kan eieren av denne siden, faktisk vite at alle leserne er mellom 16-60år? Hvordan kan han faktisk være 110% sikker på at ikke det bare er folk mellom 10-16 og 60-80 som er innom? Det er greit nok lite sannsynlig, men ikke umulig i det hele tatt...

Ikke minst:
"De er meget bevisste og lar seg ikke lure av billige salgstriks. Men de er også meget allsidige..."

Hvordan i alle dager kan eier av siden vite dette?
Altså.. Denne informasjonen her, har da faktisk ikke eieren av en side peiling på i det hele tatt..

Er det bare meg, eller er dette ganske sløvt skrevet?

(Fint om vi ikke kommenterer hvilken side dette er hentet fra. Det er noe eier av siden selv kan gjøre, om han føler at dette skal være nødvendig)

Sindre

Medlem
Helt greit å bli brukt som eksempel, seplaotttle. :)

Nei sånt kan man selvsagt ikke vite med femhundreogsyttitre millioner prosent sikkerhet. Dette er kun en antatt definisjon av målgruppen til Glabladet. Jeg tviler på at jeg foreløpig har mange lesere over 40 i det hele tatt. Så det kan jeg nok justere ned litt. Dette skrev jeg for lenge siden, som et mål for målgruppen til siden.

Ikke minst:
"De er meget bevisste og lar seg ikke lure av billige salgstriks. Men de er også meget allsidige..."

Hvordan i alle dager kan eier av siden vite dette?

Vel, dette er mer sannsynlig enn min beregning av aldersgruppen. Dette fordi jeg tiltrekker meg selvsagt de lesere som er enig i mesteparten av det jeg skriver, eller på en eller annen måte liker å lese innholdet. Og da kan jeg tenke meg at de fleste av de er sånn som meg, nemlig bevisste, men allsidige.

Men du, spelopatttle, du må ikke ta ting så bokstavelig og høytidelig. Dette sier jeg med tanke på ting du har skrevet i fortiden også.. ;)
Ingen sider kan si sånt med 100% sikkerhet, men det er jo en løs definisjon av hva man håper målgruppen er. Ta det for det det er, og ikke som beinharde fakta.

Sist redigert:

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Flott med litt svar =)
Jeg pleier som regel ikke å ta ting spesielt høytidelig, og jeg forstår veldig godt at man selv ikke med en markedsundersøkelse kan ta ting med 110% nøyaktighet.

Dette gjelder nødvendigvis ikke bare siden dette er henta ifra. Det er flere sider som går ut med akkurat samme informasjon. Jeg tar utdrag fra en annen side:

Leserne er selvsagt veldig mange, veldig smarte og veldig kjøpesterke.

Dette er på en måte litt mer gjennomtenkt. Her skriver vedkommende, at besøkende er kjøpesterke. DET er noe han har rett til å uttale seg om. Men smart? Da vil jeg bla opp i nærmeste ordbok, og finne ut i hvilken situasjoner man kan bruke smart. Hvordan noen kan vite, om mennesker man ikke aner hvem er, er smart.. Det lurer jeg på...

Men du, spelopatttle, du må ikke ta ting så bokstavelig og høytidelig. Dette sier jeg med tanke på ting du har skrevet i fortiden også..
Ingen sider kan si sånt med 100% sikkerhet, men det er jo en løs definisjon av hva man håper målgruppen er. Ta det for det det er, og ikke som beinharde fakta.

Jeg som en potensiell annonsør, liker for all del å ta slike ting som dette for fakta. La oss nå si det slik, at jeg faktisk kunne vært en person, som faktisk tok dette seriøst? Når jeg leser en side, der jeg faktisk muligens da skulle kjøpt annonseplass, forventer jeg jo tross alt, at informasjonen er ekte, og faktisk ikke bare oppspinn... Som da er skrevet, fordi man ikke har muligheten for å komme med fakta..

Er det ikke i en slik situasjon (Der man ikke kan komme med fakta,) heller bedre å skrive noe som faktisk er sant? Og som i aller verste tilfelle kan dokumenteres at er tilfelle?

Sist redigert:

Sindre

Medlem
Litt unødvendig diskusjon, sleplattle?

Du, som potensiell annonsør, kan ikke kreve en fasit om det så var snakk om Google (hvis det gikk an å annonsere der), om nøyaktig hvilke brukere de har. Selv med nøye utførte markedsundersøkelser vil det alltid være en og annen bruker som ikke passer til den beskrivelsen som gies. Beskrivelsen er generell, og det skjønner de aller fleste. Har sett ordentlige sider med tilsvarende "informasjon" om deres brukere. Men selvfølgelig skjønner jeg at det umulig kan gjelde alle. Jeg sender ikke inn mail og klager av den grunn. (Eventuelt starter en halv-unødvendig tråd på et forum, for å kverulere).

Hadde det vært opp til meg, hadde jeg droppet hele omtalen av brukerne. Selv om det virker som jeg forsvarer den, så er jeg egentlig veldig motstander av den. Glabladet er åpen for absolutt alle. Men annonsørene vil ofte vite litt om hvem de skal annonsere for. Og derfor, kun derfor, har jeg den informasjonen der. Jeg regner med at de fleste skjønner at det er en generell beskrivelse, og ikke en absolutt fasit.

peterandrej

pensjonert moderator
"Leserne er selvsagt veldig mange, veldig smarte og veldig kjøpesterke."
Neste setning her var "voksne mennesker i harmoni med seg selv".

Så kan du jo gjette atten ganger hvor dette er hentet fra.

Men, seriøst. Jeg kan ikke skrive seriøse greier på AG, fordi det ville jo være å ødelegge alt ikke sant? Samtidig hadde det jo selvsagt ikke vært dumt å hatt en skikkelig annonseside der demografi og slikt kom fram. Men, inntil man har det - så blir det mye fjas.

Jeg er jo i den heldige situasjonen at AG bare er fjas i utgangspunktet, så da kommer jeg nok lettere unna med slikt fjas også på annonsesidene. Kontra sider som prøver å være seriøse, som eks gladbladet.

picxx

WF 09
Det er ikke det helt store problemet å innhente en demografisk fremstilling over brukere på en nettside, men da må man ha en brukerdatabase hvor man kan innehente denne informasjonen. Det er pent lite man vet om sine brukere kun ved å se hvor de kommer fra, hvor mange sider de har lest på nettstedet ditt og hvor de klikker seg ut fra nettsiden.

For å få en brukerdatabase må man jo ha en eller annen slags form for registrering, og selv om man har et registreringsskjema må man ha noe å tilby brukerne for å få dem til å registrere seg. Om man da ønsker å komme med en seriøs demografisk statistikk på sine annonsesider kan man gjøre det, men det er vel de færreste som utgir slik informasjon åpent på en almenn nettside. De fleste operer vel med tall og generelle fremstillinger inntil du tar kontakt med dem for å innhente mere informasjon.

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Å lage en god infoside for annonsører kan fort være en oppgave i seg selv. Enkelte sider har lettere for å lage god demografisk informasjon, mens hadde vil slite litt mer med det. Jeg kunne f.eks lettere laget det på WF enn agurkposten og glabladet kunne klart, siden jeg allerede sitter på masse informasjon om dere.

Men trenger man nå egentlig vite så mye informasjon? Personlig er jeg bare interessert i antall unike brukere og hvor dem kommer fra. Kudos, bloggrevyen og lignende trafikk er ikke verdt mange kronene. Lojale brukere som kommer tilbake daglig kan det være enten eller med. Her på WF er dere alle annonseblinde (!!!), mens andre sider kan ha brukere som flitte klikker på annonser. Også har vi den generelle surferen som kommer fra søkemotorer og andre relevante henvisninger.. jeg vil tror det er denne brukeren som helst klikker seg videre!

Når det gjelder type brukere har jeg aldri forlanget noe statestikk fra sideeieren. Den klarer jeg som ofte å tenke meg til selv. Annonserer jeg på en side som omhandler bil er det en veldig god sannsynlig for at brukerene er interessert i nettopp bil.

Mine 10 øre..

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Sindre skrev:
Du, som potensiell annonsør, kan ikke kreve en fasit om det så var snakk om Google (hvis det gikk an å annonsere der), om nøyaktig hvilke brukere de har. Selv med nøye utførte markedsundersøkelser vil det alltid være en og annen bruker som ikke passer til den beskrivelsen som gies. Beskrivelsen er generell, og det skjønner de aller fleste. Har sett ordentlige sider med tilsvarende "informasjon" om deres brukere. Men selvfølgelig skjønner jeg at det umulig kan gjelde alle. Jeg sender ikke inn mail og klager av den grunn. (Eventuelt starter en halv-unødvendig tråd på et forum, for å kverulere).

Jeg sier jo ikke at jeg vil ha en oversikt over besøkende på en nettside jeg vil annonsere på. Det jeg sier er at dersom det allerede er noe slikt på en nettside, burde jeg jo kunne forvente at det faktisk er sannhet i det som står...

Veldig veldig sant det du sier Picxx.. Det var faktisk en av de tingene jeg overhodet ikke hadde tenkt på i forbindelse med denne tråden.. :p

Kenneth skrev:
Men trenger man nå egentlig vite så mye informasjon? Personlig er jeg bare interessert i antall unike brukere og hvor dem kommer fra. Kudos, bloggrevyen og lignende trafikk er ikke verdt mange kronene. Lojale brukere som kommer tilbake daglig kan det være enten eller med. Her på WF er dere alle annonseblinde (!!!), mens andre sider kan ha brukere som flitte klikker på annonser. Også har vi den generelle surferen som kommer fra søkemotorer og andre relevante henvisninger.. jeg vil tror det er denne brukeren som helst klikker seg videre!

Dine 10 øre liker jeg veldig godt. Man trenger vel faktisk ikke så mye informasjon om brukerne som er faste lesere av en webside. Og jeg tror så absolutt, at det er brukerne som kommer en kjapptur innom, som gjerne forsvinner i strømmen av annonser eller linker på ett nettsted.

Det er ikke det, at det er noe galt i å komme med en slik beskrivelse i seg selv. Det er bare det, at man kan jo ikke vite at informasjonen stemmer, ettersom man ikke har en brukerdatabase med den nødvendige informasjon som Picxx nevner.

Sindre skrev:
Trådstarter: Oppdaterte beskrivelsen min litt nå: Annonsere på Glabladet? | Glabladet.no ...Håper du er bedre fornøyd nå.

For all del. Du må ikke ta det jeg skriver for alvorlig Sindre.. Du må gjerne ha den beskrivelsen du hadde. Dette er bare en helt vanlig tråd her på Webforumet, der jeg ville diskutere litt hva andre tenkte om det jeg lurte på...

peterandrej skrev:
Jeg er jo i den heldige situasjonen at AG bare er fjas i utgangspunktet, så da kommer jeg nok lettere unna med slikt fjas også på annonsesidene. Kontra sider som prøver å være seriøse, som eks gladbladet.

Jeg kan jo mer eller mindre forstå akkurat den biten der. Ikke får å skyte deg eller noe. Dette var mer eller mindre ett lite (og dårlig eksempel.) Lesere av agurkposten, burde jo absolutt vite at dette er "Norges minst gode nettavis." :)

Da må jeg løpe. Skulle gjerne ha skrevet litt mer her, men rett og slett ikke tid atm. :(

Msites Ltd

Livsnyter
Her vil jeg gjern komme med noen ord. I og med at jeg har jobbet innen salg har jeg brukt mye bakgrunnsinfo om leserne som en del av mitt salgsmateriale. Dette er absolutt noe annonsørene (de seriøse) spør etter, eller ønsker informasjon om. Dette handler jo om å kunne kommunisere på riktig måte.
Og, har også vært borte i publishere som har både ønsket og ment de skrev for en spesifikk gruppe, mens realiteten var en annen.
Det finnes gratis surveys på nett som man kanskje burde kjøre 1 gang i året minst. Både for å ha noe info til annonsørene og for å oppdatere seg selv litt.

Det kan være så lite info som:
-kjønn
-alder
-bosted (by/tettsted/landet)
-sivilstatus
-arbeid/skole
-inntekt

Med så lite info som dette kan du fortelle annonsøren ganske mye allerede....

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Eneste jeg er skeptisk til på sånne "sett opp en liten avstemingswidget" avstemninger er at dataen må da vel være utrolig ukorrekt? Den sier jo ikke annet enn demografien til de brukerene dine som orket å stemme. Se for deg salgspitchen..:

"av de 25% av våre besøkende som deltok i avstemningen er snittalderen 25, ..."

Sindre

Medlem
For all del. Du må ikke ta det jeg skriver for alvorlig Sindre.. Du må gjerne ha den beskrivelsen du hadde. Dette er bare en helt vanlig tråd her på Webforumet, der jeg ville diskutere litt hva andre tenkte om det jeg lurte på...

Jojo, men jeg ble selv mer fornøyd med det som står der nå. Trengte egentlig et spark bak for å skrive det litt bedre. Hvis annonsører lurer på noe enda mer spesifikt, får de spørre. Noe godt svar kan jeg ikke gi, men men.

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jojo, men jeg ble selv mer fornøyd med det som står der nå. Trengte egentlig et spark bak for å skrive det litt bedre. Hvis annonsører lurer på noe enda mer spesifikt, får de spørre. Noe godt svar kan jeg ikke gi, men men.

Jeg prøvde jo å spørre deg som potensiell annonsører om mer statestikk detaljer, men det var du ikke interessert i.. Kanskje på tide du begynner å bli litt mer åpen for de tipsene vi gir deg, siden du nå har falt ned på et nivå hvor du må selge potetgull du fikk gratis av gamlejobben fordi dem har gått ut av dato.

Sist redigert:
Topp